Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Officieel: Audi treedt toe tot de Formule 1

Eindelijk is dan de kogel door de kerk. Het Audi-bestuur heeft ingestemd met een Formule 1-avontuur voor de autofabrikant. Vanaf 2026 staat Audi, in ieder geval als motorfabrikant, op de grid.

Het zong al weken rond in de Formule 1, maar nu is het officieel: Audi doet in 2026 mee aan de Formule 1. Het bedrijf uit Ingolstadt maakte de aankondiging vrijdagochtend bekend tijdens een persconferentie in Spa-Francorchamps met CEO Markus Duesmann, Chief Development Officer Oliver Hoffman, FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem en Formule 1-baas Stefano Domenicali. Het staat vast dat Audi motoren zal bouwen die voldoen aan de nieuwe regels, die in 2026 van kracht worden. De toetreding met een eigen team kon nog niet officieel worden aangekondigd, maar ook hiervoor is de koers al uitgezet: Het plan is om geleidelijk aandelen van Sauber over te nemen. Op dit moment is Alfa Romeo alleen naamsponsor van het Zwitserse team en dus niet als constructeur aan dat team verbonden. Er wordt al jaren gespeculeerd over deelname van Audi aan de Formule 1. De nieuwe motorvoorschriften zouden eigenlijk al in 2025 van kracht moeten worden. Corona en meningsverschillen tussen de fabrikanten echter vertraagden de nieuwe voorschriften. Al sinds het fundament van het motorreglement voor 2026 er lag, werkte Audi aan haar toetredingsplannen. Aan het begin van dit jaar deed RacingNews365 uitgebreid uit de doeken hoe de plannen van Audi, maar ook van Porsche, er hoogstwaarschijnlijk uitzagen. De autogigant moest echter wachten tot de regels waren goedgekeurd door de World Motor Sport Council alvorens het definitieve startsein te geven. Pas afgelopen dinsdag heeft de WMSC de relevante passages van het sportief, financieel en technisch reglement voor 2026 goedgekeurd. Het merk met de vier ringen zou tot 15 oktober de tijd hebben gehad om een besluit te nemen over zijn Formule 1-engagement als motorfabrikant. Dat is het moment waarop de inschrijvingsperiode van de FIA afloopt, want er zijn al grenzen aan de testbankuren in 2022 en aan de financiële uitgaven voor de motoren van de toekomst vanaf 2023. Audi zelf kon niet zo lang wachten met het doorhakken van de knoop: het toetredingsprogramma is ambitieus. Audi zal de motoren volledig zelf in Duitsland ontwikkelen en produceren. Hoewel in de afgelopen maanden alle noodzakelijke voorbereidingen voor testbanken en dergelijke zijn getroffen, konden de schop nog niet in de grond voor die definitie 'go' er was.

Porsche eveneens op weg naar de Formule 1

Met Audi zit het eerste merk van de Volkswagen Groep nu stevig in de Formule 1. Terwijl er lange tijd vraagtekens achter de plannen van Audi stonden, is het nu wachten op een aankondiging van zustermerk Porsche. Porsche echter pakt het echter heel anders aan dan Audi: Porsche gaat naar verluidt in zee met Red Bull en neemt de verbrandingsmotor over, die wordt ontwikkeld door Red Bull Powertrains in Milton Keynes. Alleen het hybridesysteem zal door Porsche zelf worden ontwikkeld. Daarom tikken de klokken in Zuffenhausen, de thuisbasis van Porsche, een beetje anders dan in Ingolstadt. De infrastructuur voor de ontwikkeling van motoren is al aanwezig bij Red Bull in Milton Keynes. Porsche is dus al veel verder dan Audi, en de eerste V6-motor heeft zelfs al op de testbank gelegen. Omdat de Formule 1-krachtbron van de toekomst gebaseerd zal zijn op de huidige motoren, zullen er budgettaire handreikingen worden gedaan aan nieuwe fabrikanten. Voor het eerst zal er vanaf 2023 ook een kostenplafond zijn voor motorfabrikanten. Tot 2025 mag jaarlijks maximaal 95 miljoen US dollar worden uitgegeven. Nieuwkomers krijgen 10 miljoen extra in de eerste twee jaar, en nog eens 5 miljoen in 2025. Ze krijgen echter geen extra tijd op de motortestbanken. Ferrari, Mercedes en Renault kunnen profiteren van hun ervaring sinds 2014. De 1,6-liter V6 turbomotor blijft, alleen de MGU-H valt weg. In ruil daarvoor neemt het belang van het hybride component aanzienlijk toe: vanaf 2026 zal de MGU-K 350 kilowatt mogen leveren in plaats van de huidige 120 kilowatt. Dit betekent dat het systeemvermogen rond de 1.000 pk zal blijven omdat de benzinestroom zal afnemen.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'