Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Romain Grosjean

Onderzoek naar crash Grosjean afgerond - zo kon de vlammenzee waarschijnlijk ontstaan

De crash van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Sakhir staat nog steeds op het netvlies van veel Formule 1-fans gebrand. De FIA heeft de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak en komt binnenkort met de resultaten. RacingNews365 kan de hoofdlijnen van het rapport al delen.

Tijdens de openingsronde van de Grand Prix van Sakhir hield iedereen het hart vast toen de Haas-bolide van Romain Grosjean in vlammen uiteen barstte nadat deze de vangrail had geperforeerd en in tweeën was gebroken. Al snel na de race in Bahrein werd een onderzoek geopend door de FIA.

De bevindingen van dat onderzoek zullen in maart naar buiten worden gebracht door de mondiale autosportfederatie. RacingNews365 heeft begrepen dat er op technisch gebied enkele cruciale bevindingen zijn gedaan gedurende het onderzoek. Zo zou de brand zijn ontstaan doordat de afsluiting van de fuel cel, waarin de brandstof zit opgeslagen, los is gekomen tijdens de crash.

Op de onderstaande foto is zo’n fuel cel te zien. Aan beide kanten van de fuel cel zit een gat, waarop een afsluiting komt te zitten die stevig is vastgeschroefd en niet los hoort te kunnen komen. Dat gebeurde toch tijdens de crash, waardoor er brandstof is ontsnapt en er een vlammenzee ontstond.

Artikel gaat verder onder de afbeelding

Op de onderstaande foto van het wrak is duidelijk te zien dat er een gat zit in het chassis van Grosjean op de plek waar de afsluiting hoort te zitten. Via de pijltjes kom je bij een foto van 2019, toen het bodywork van de Racing Point-bolide van Lance Stroll eraf kwam en duidelijk te zien is hoe de afsluiting er ongeveer uit had moeten zien. Daar is te zien dat deze met zo’n twaalf schroeven vast is gemaakt.

Artikel gaat verder onder de afbeelding

De vraag is dus hoe het heeft kunnen gebeuren dat de afsluiting is losgekomen. Na het onderzoek zouden de F1-teams door de FIA zijn verzocht om nog eens goed naar de afsluiting te kijken. Deze website heeft alle teams om een reactie gevraagd, maar alleen Haas kwam met een officiële reactie.

"Het Haas F1-team heeft altijd de FIA standaarden nageleefd bij het ontwerpen en bouwen van de F1-bolides, zeker op het gebied van veiligheid. Onze wagens voldoen altijd aan alle regels en – net als alle andere teams – verwelkomen wij nieuwe initiatieven en verbeteringen aan de standaarden die door de FIA worden doorgevoerd en implementeren wij deze zodra dat van ons wordt gevraagd."

RacingNews365 heeft begrepen dat het ontwerp van de afsluiting van de fuel cel van Haas F1 overeenkomt met die van Ferrari, maar het Italiaanse team wilde niet reageren.

Er zijn ook nog andere bevindingen gedaan. Zo zou de hoofdsteun van Romain Grosjean tijdens het ongeluk zijn losgekomen. Hierdoor werd het voor Grosjean nog lastiger om te ontsnappen uit de vlammenzee. De FIA heeft alle Formule 1-teams gevraagd om goed te kijken naar de hoofdsteunen om te controleren of deze aan de veiligheidseisen voldoen. In aanloop naar het nieuwe seizoen is een extra test voor de hoofdsteun verplicht.

Een bron binnen een F1-team liet onder voorwaarde van anonimiteit aan deze website weten dat ze inderdaad wat aanpassingen hebben moeten doen aan de hoofdsteun voor 2020. “We hebben kleine aanpassingen gedaan, maar onze hoofdsteun voldeed al vrijwel helemaal aan de standaard. We gaan er van uit dat elk team wijzigingen zal hebben moeten maken.”

Een bron binnen een ander F1-team liet weten dat de 2020-hoofdsteun inderdaad licht gewijzigd is voor de nieuwe test die het in aanloop naar het nieuwe seizoen moet ondergaan. "De hoofdsteun zal dus niet honderd procent hetzelfde zijn dit jaar, maar het waren slechts minimale wijzigingen die we moesten doorvoeren."

Tot slot zou ook de pedal box bij de voeten van de toenmalig Haas-coureur los zijn gekomen, waardoor hij moeilijk zijn voeten loskreeg. In een interview vertelde Grosjean dat hij ‘op een gegeven moment realiseerde dat zijn voet vast zat’. Uiteindelijk wist hij zich los te wrikken, maar hij raakte daarbij wel een schoen kwijt. Naar verwachting zal de FIA ook op dit vlak met aanbevelingen komen, die de teams waarschijnlijk per 2022 in zullen moeten voeren.

De FIA maakt de bevindingen van het onderzoek binnenkort openbaar. De resultaten zullen begin maart tijdens een meeting van de World Motor Sport Council worden besproken. Ongetwijfeld zal het rapport ook ingaan op de veiligheid van de vangrails en zullen er behalve op technisch gebied ook nog andere aanbevelingen op andere gebieden worden gedaan door de mondiale autosportfederatie.

6 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull