Dat McLaren dit seizoen ijzersterk is, kunnen we na de eerste seizoenshelft niet meer ontkennen. Op een paar uitzonderingen na domineert de Britse renstal de races, en dat zorgt ook voor mooie vooruitzichten in beide kampioenschappen.
McLaren gaat ruim aan de leiding bij de constructeurs, en Lando Norris en Oscar Piastri strijden vooral onderling om de rijderstitel. Max Verstappen staat op P3, bijna honderd punten achter beide McLaren-coureurs, en met de huidige krachtsverhoudingen lijkt het er niet op dat de Nederlander nog een grote rol zal spelen in de titelstrijd.
Maar de interne strijd bij McLaren kan wel voor problemen gaan zorgen, zo bleek eerder dit seizoen al. In Canada raakten de beide heren elkaar na een optimistische actie van Norris, terwijl Piastri een crash net kon voorkomen in Oostenrijk en in Hongarije. McLaren zal dus in moeten grijpen om de situatie tot een goed einde te brengen.
Vorig seizoen ging dat alleen niet altijd goed, want de Britse renstal had het geregeld lastig met de zogenoemde 'papaya rules'. De ene race wachtte het team te lang, terwijl ze tijdens een andere Grand Prix juist ophef veroorzaakten door de teamorders door te voeren. Kortom: een lastige situatie, maar wel één die volgens Piastri prima gemanaged wordt door het team.
“Nou ja, van de papaya rules werd altijd wel wat meer gemaakt dan het in werkelijkheid was. Want er is letterlijk maar één regel, en dat is dat we niet mogen crashen. Maar ja, dat is de ongeschreven regel in elk team", zo stelt de Australiër in gesprek met Autosport.
“Wij zijn altijd heel open over hoe we het racen benaderen en aanpakken, en iedereen probeert te voorkomen dat wij als coureurs voor verrassingen komen te staan. Dat is de voornaamste focus, want dat zijn ook de momenten waarop het lastig kan worden als je het niet verwacht.”
Anderen bekeken ook:
Piastri is er immers ook van overtuigd dat het allemaal geen problemen meer zal opleveren na vorig jaar, omdat het team er dit jaar met een andere mindset in is gegaan. “Ik denk wel dat dat een sterk punt is van ons. We begonnen dit jaar ook met de kennis dat we mee konden vechten om de constructeurstitel én de rijderstitel, als we dat laatste kleine beetje aan de auto van vorig jaar konden verbeteren.”
“En daarin is het ook logisch dat we daar beiden bij betrokken konden raken, dus hebben we dat al vroeg onder de aandacht gebracht. We blijven daar nog van leren, want er zullen situaties voor blijven komen die je gewoon niet kan voorspellen.”
“Maar ik denk dat we het tot dusver zo goed als mogelijk doen, in een poging om alles na te jagen en proactief te reageren, in plaats van reactief.”
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!