Tijdens de GP van Nederland kunnen de teams kiezen uit de drie hardst mogelijke compounds. Pirelli neemt namelijk de C1 (hard), de C2, (medium) en C3 (zacht) mee voor de coureurs.
Pirelli kiest voor de hardste banden vanwege de specifieke layout van Circuit Zandvoort. Vooral de schuine bochten 3 en 14, met respectievelijke een helling van 19 en 18 graden, maken de baan volgens de Italiaanse fabrikant uniek.
Ook vanwege kans op sterk veranderende omstandigheden tijdens de race krijgen de harde banden de voorkeur. "Vorig jaar zorgde dit ervoor dat tijdens de race alle vijf de beschikbare bandentypen (ook intermediates en wets, red.) werden gebruikt. Er waren veel inhaalacties en een recordaantal van 82 pitstops."
Volgens Pirelli wijzen simulaties uit dat één stop de snelste strategie is, vooral omdat inhalen in theorie zelden voorkomt, omdat het circuit erg smal is en er weinig rechte stukken zijn. Als het warm is, zouden de hardere compounds favoriet moeten zijn, maar bij koeler weer zou de zachte band een bruikbare band worden.
Ook interessant:
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!