Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull en Mercedes wederom lijnrecht tegenover elkaar

Het Formule 1-seizoen is nog niet eens begonnen, maar de messen worden al geslepen. Red Bull en Mercedes verschilden niet voor het eerst dit kalenderjaar van mening.

De spanning voor aanvang van het F1-seizoen 2020 is al te snijden. Titelkandidaten Red Bull en Mercedes vlogen elkaar verbaal al diverse malen in de haren. Dit weekend stonden de beide teams wederom lijnrecht tegenover elkaar. Ditmaal betrof het de invoer van een sprintrace als vervanging voor de traditionele kwalificatie. Een experiment dat toegepast kon worden in de tweede race op de Red Bull Ring en Silverstone. De insteek was dat er tijdens deze kwalificatierace gestart zou worden op basis van de WK-stand, maar dan in omgekeerde volgorde. De nummer laatst zou van poleposition vertrekken en de WK-leider vanaf de laatste plaats. Na 30 minuten zou de balans opgemaakt worden en de stand van dat moment zou de startopstelling voor de Grand Prix vormen. Red Bull was direct enthousiast over het idee. De werkgever van Max Verstappen zag de dubbele Grands Prix als de ideale momenten om nieuwe dingen te testen in de Formule 1. Alle teams waren enthousiast, met uitzondering van Mercedes. De Duitse renstal is volgens Horner bang om de zevende wereldtitel mis te lopen met Lewis Hamilton. Volgens Mercedes past experimenteren niet bij de Formule 1. Om het idee door te voeren is unanimiteit nodig: alle tien de teams moeten voor stemmen. Dit kalenderjaar alleen al kwam het tot minimaal drie situaties waarbij de teams de confrontatie zochten met elkaar.

Het DAS-systeem

Hiervoor moeten we terug naar de wintertest. Plots is er grote onrust in de Formule 1-paddock want Mercedes heeft een trucje. Op onboardbeelden is te zien hoe de Mercedes-coureurs aan hun stuur trekken op het rechte stuk, waarbij de stand van de voorwielen wijzigt. Het moet zorgen voor minder weerstand op de rechte stukken en een hogere topsnelheid. De concurrentie plaatst vraagtekens, waarbij Red Bull direct zeer duidelijk is. "Volkomen illegaal!", oordeelde Helmut Marko in februari. De Oostenrijker zette zijn woorden kracht bij door aan te geven dat Red Bull een officieel protest in zou dienen tegen de Duitse renstal als het systeem ook in Australië gebruikt zou worden. Zo ver kwam het niet, doordat er geen meter gereden werd in Melbourne, maar het dreigement is nog altijd niet van tafel.

Grand Prix Australië

Een positieve test van een McLaren-medewerker legde een bom onder de Australische Grand Prix. Het team trok zich terug, waarna er spoedoverleg plaatsvond tussen alle teams, de FIA en Liberty Media. Tot ver in de nacht van donderdag op vrijdag spraken de teams en in eerste instantie was er groen licht om vrijdag de vrije trainingen te beginnen. Zo ver kwam het echter niet: Mercedes trok niet alleen haar eigen team terug, maar weigerde als motorleverancier in actie te komen. Hierdoor konden ook klantenteams Racing Point en Williams niet in actie komen. Daarmee kwam er ook een definitief einde aan de plannen om te racen. Red Bull reageerde via Helmut Marko en Christian Horner als door een wesp gestoken. Het team wilde racen, maar zag de concurrentie afhaken. Daarbij werd het Mercedes zeer kwalijk genomen dat het van een 'go' naar een 'no' ging.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"