Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

Tweede vrije training

  • 1 VER 1:03.660
  • 2 BOT 1:03.703
  • 3 PER 1:03.877
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
aut Uitslag VT2
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull en Mercedes wederom lijnrecht tegenover elkaar

Het Formule 1-seizoen is nog niet eens begonnen, maar de messen worden al geslepen. Red Bull en Mercedes verschilden niet voor het eerst dit kalenderjaar van mening.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De spanning voor aanvang van het F1-seizoen 2020 is al te snijden. Titelkandidaten Red Bull en Mercedes vlogen elkaar verbaal al diverse malen in de haren. Dit weekend stonden de beide teams wederom lijnrecht tegenover elkaar.

Ditmaal betrof het de invoer van een sprintrace als vervanging voor de traditionele kwalificatie. Een experiment dat toegepast kon worden in de tweede race op de Red Bull Ring en Silverstone. De insteek was dat er tijdens deze kwalificatierace gestart zou worden op basis van de WK-stand, maar dan in omgekeerde volgorde. De nummer laatst zou van poleposition vertrekken en de WK-leider vanaf de laatste plaats. Na 30 minuten zou de balans opgemaakt worden en de stand van dat moment zou de startopstelling voor de Grand Prix vormen.

Red Bull was direct enthousiast over het idee. De werkgever van Max Verstappen zag de dubbele Grands Prix als de ideale momenten om nieuwe dingen te testen in de Formule 1. Alle teams waren enthousiast, met uitzondering van Mercedes. De Duitse renstal is volgens Horner bang om de zevende wereldtitel mis te lopen met Lewis Hamilton. Volgens Mercedes past experimenteren niet bij de Formule 1. Om het idee door te voeren is unanimiteit nodig: alle tien de teams moeten voor stemmen.

Dit kalenderjaar alleen al kwam het tot minimaal drie situaties waarbij de teams de confrontatie zochten met elkaar.

Het DAS-systeem

Hiervoor moeten we terug naar de wintertest. Plots is er grote onrust in de Formule 1-paddock want Mercedes heeft een trucje. Op onboardbeelden is te zien hoe de Mercedes-coureurs aan hun stuur trekken op het rechte stuk, waarbij de stand van de voorwielen wijzigt. Het moet zorgen voor minder weerstand op de rechte stukken en een hogere topsnelheid.

De concurrentie plaatst vraagtekens, waarbij Red Bull direct zeer duidelijk is. "Volkomen illegaal!", oordeelde Helmut Marko in februari. De Oostenrijker zette zijn woorden kracht bij door aan te geven dat Red Bull een officieel protest in zou dienen tegen de Duitse renstal als het systeem ook in Australië gebruikt zou worden.

Zo ver kwam het niet, doordat er geen meter gereden werd in Melbourne, maar het dreigement is nog altijd niet van tafel.

Grand Prix Australië

Een positieve test van een McLaren-medewerker legde een bom onder de Australische Grand Prix. Het team trok zich terug, waarna er spoedoverleg plaatsvond tussen alle teams, de FIA en Liberty Media.

Tot ver in de nacht van donderdag op vrijdag spraken de teams en in eerste instantie was er groen licht om vrijdag de vrije trainingen te beginnen. Zo ver kwam het echter niet: Mercedes trok niet alleen haar eigen team terug, maar weigerde als motorleverancier in actie te komen. Hierdoor konden ook klantenteams Racing Point en Williams niet in actie komen. Daarmee kwam er ook een definitief einde aan de plannen om te racen.

Red Bull reageerde via Helmut Marko en Christian Horner als door een wesp gestoken. Het team wilde racen, maar zag de concurrentie afhaken. Daarbij werd het Mercedes zeer kwalijk genomen dat het van een 'go' naar een 'no' ging.

Wie wint de GP van Oostenrijk - Stiermarken? En wat verwacht jij van Max Verstappen? Speel mee en win een leuke prijs.

Laat je voorspelling achter

14 reacties