Silly Season: het blijft een belangrijk begrip in de Formule 1. Met name rond de zomer komen mogelijke transfers en contractverlengingen echt ter sprake, en ook in 2025 is dat niet anders. Er zijn immers officieel nog acht zitjes te verdelen, met vooral het tweede Red Bull-stoeltje in de schijnwerpers. Max Verstappen bevestigde dat hij in 2026 voor Red Bull rijdt, maar Yuki Tsunoda moet nog een nieuw contract verdienen.
Of dat gaat lukken, is echter nog zeer de vraag. Tsunoda pakte slechts een paar schamele punten voor Red Bull en moet dan ook vrezen dat hij wordt vervangen. Isack Hadjar lijkt op dit moment de favoriet om het stoeltje over te nemen, met Liam Lawson en zelfs toptalent Arvid Lindblad op het vinkentouw. Tegelijkertijd moeten Racing Bulls-coureurs Hadjar en Lawson ook nog een nieuw contract verdienen. Een stoelendans binnen de Red Bull-familie is dan ook niet uitgesloten.
Want mocht Hadjar (of Lawson) doorschuiven naar Red Bull, dan ligt het niet in de lijn der verwachting dat Tsunoda weer bij Racing Bulls gaat rijden. Lindblad maakt van de Formule 2-talenten de grootste kans om volgend seizoen zijn debuut te maken. Hij wordt wel genoemd bij Red Bull, maar een jaartje rijpen bij zusterteam Racing Bulls ligt veel meer voor de hand.
Mercedes
Officieel ligt ook nog open wie er in 2026 voor Mercedes rijden. Verstappen werd een tijdje in verband gebracht met een overstap, maar die storm is inmiddels gaan liggen. George Russell en Kimi Antonelli gaan dan ook in principe door bij de Zilverpijlen, al moet op het moment van schrijven nog wel het papierwerk in orde worden gemaakt. Hoe lang Russell en Antonelli vast komen te liggen, blijft voorlopig dan ook nog even onbekend.
Verder zijn alle ogen stiekem ook wel gericht op Alpine, waar Franco Colapinto flink onder druk staat. De Argentijn nam na zes races het stoeltje over van Jack Doohan, maar liet nog geen sterke indruk achter. Colapinto en Doohan maken nog steeds kans om in 2026 voor Alpine te racen, alleen passeren namen als Tsunoda en Sergio Perez ook regelmatig de revue. Flavio Briatore moet dus nog een belangrijke knoop doorhakken over de teamgenoot van Pierre Gasly.
Tot slot het nieuwe Formule 1-team: Cadillac! De Amerikanen beginnen zeer ambitieus aan hun avontuur in 2026, maar het is nog niet bekend met welke coureurs ze dat gaan doen. De pijlen lijken te worden gericht op de ervaring van Perez en Valtteri Bottas, terwijl ook Felipe Drugovich nog mag hopen op een wonder. Mick Schumacher lijkt zich vooral te moeten focussen op een reserverol in combinatie met een WEC-stoeltje voor Cadillac.
Bekijk hieronder de contracten van de Formule 1-coureurs!
Contracten F1-coureurs
Team | Coureur | Contractduur |
---|---|---|
Red Bull | Max Verstappen | t/m 2028 |
Yuki Tsunoda | t/m 2025 | |
McLaren | Lando Norris | Meerjarig contract |
Oscar Piastri | Meerjarig contract | |
Ferrari | Charles Leclerc | Meerjarig contract |
Lewis Hamilton | Meerjarig contract | |
Mercedes | George Russell | t/m 2025 |
Andrea Kimi Antonelli | t/m 2025 | |
Aston Martin | Fernando Alonso | t/m 2026 |
Lance Stroll | Meerjarig contract | |
RB | Liam Lawson | t/m 2025 |
Isack Hadjar | t/m 2025 | |
Haas | Oliver Bearman | Meerjarig contract |
Esteban Ocon | Meerjarig contract | |
Alpine | Pierre Gasly | Meerjarig contract |
Franco Colapinto | t/m 2025 | |
Williams | Alexander Albon | Meerjarig contract |
Carlos Sainz | Meerjarig contract | |
Sauber/Audi | Nico Hulkenberg | Meerjarig contract |
Gabriel Bortoleto | Meerjarig contract | |
Cadillac | N.t.b. | |
N.t.b. |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!