Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Trend zichtbaar in F1: aantal rode vlaggen neemt flink toe

In de Formule 1 worden rode vlaggen gebruikt wanneer de wedstrijdleiding van mening is dat de omstandigheden op de baan te slecht zijn om de race binnen korte tijd te hervatten. De afgelopen jaren is het aantal rode vlaggen flink toegenomen.

Red flag Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Tijdens het afgelopen Formule 1-seizoen werd er zes keer een rode vlag gebruikt. Dit was het op één na hoogste aantal in de geschiedenis van de Formule 1.

In de reglementen staat dat de wedstrijdleiding kan ingrijpen en een race kan stilleggen als "het circuit geblokkeerd is door een ongeval of omdat het weer of andere omstandigheden het gevaarlijk maken om door te gaan". Rode vlaggen zijn de afgelopen vier jaar veel vaker gebruikt in vergelijking met voorgaande seizoenen, met twintig rode vlaggen sinds 2020.

Het seizoen 2021, waarin Max Verstappen en Lewis Hamilton het tegen elkaar opnamen voor het wereldkampioenschap, telde zeven rode vlaggen, een record voor de Formule 1. Er was vorig jaar een 'dip' met slechts drie rode vlaggen, maar het aantal rode vlaggen steeg dit jaar weer naar zes.

Waarom werden de rode vlaggen dit seizoen ingezet?

De eerste rode vlag van 2023 werd gegeven in ronde 8 van de Grand Prix van Australië, toen Alex Albon crashte terwijl hij in de punten reed. In feite was het de eerste van drie rode vlaggen in die race, de meeste voor één Grand Prix in de geschiedenis van de F1. Een tweede rode vlag werd gezwaaid in ronde 55 toen Kevin Magnussen crashte, slechts een handvol ronden voor het einde.

Bij de herstart in Melbourne ontstond er chaos in de eerste bocht toen Fernando Alonso werd rondgetikt door Carlos Sainz, terwijl de beide Alpine-coureurs Esteban Ocon en Pierre Gasly met elkaar in botsing kwamen en zoveel schade opliepen dat de race voor hen eindigde.

De vierde rode vlag van 2023 kwam tijdens de GP van Nederland. Tegen het einde van de race stortregende het op het circuit in Zandvoort, waardoor Zhou Guanyu van de baan schoot en in de vangrail belandde.

De laatste twee rode vlaggen van het jaar waren tijdens back-to-back races. Magnussen crashte met hoge snelheid in Mexico City en de vangrails moesten worden gerepareerd voordat de race kon worden hervat. Tijdens de volgende GP in Brazilië botsten Albon en Magnussen richting de eerste bocht, wat opnieuw tot een neutralisatie leidde.

Spanning stijgt door rode vlaggen

Rode vlaggen hebben de Formule 1 ongetwijfeld een boost gegeven, omdat ze vaker resulteren in staande herstarts die de spanning van de traditionele openingsronde terugbrengen. Het is een veel boeiender spektakel om de auto's na een rode vlag weer op de grid te zien staan dan ze achter de safety car te zien rijden.

Een belangrijke factor naast de entertainmentfactor is de verbeterde veiligheid die een rode vlag biedt. Het zorgt ervoor dat er grondig werk kan worden verricht qua reparaties en het voorkomt dat reparaties worden uitgevoerd terwijl de wagens nog gewoon op het circuit rijden.

De toename in het gebruik van rode vlaggen is terug te zien in de cijfers. Ze zijn tussen 2020 en 2023 twintig keer ingezet. Van 1999 tot 2019 werd de rode vlag ook twintig keer gebruikt, wat de toename goed duidt.

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 aan Free Spins

Praat mee!

Viaplay
x
GP Abu Dhabi Verstappen krijgt onverwachte steun uit Italiaanse hoek, Ferrari-droom spat uiteen