Het verhaal mag duidelijk zijn. In de Grand Prix van Groot-Brittannië werd Lewis Hamilton door de wedstrijdleiding schuldig bevonden aan de crash van Max Verstappen en daarvoor werd hij bestraft met een tijdstraf van tien seconde. Red Bull acht die straf vanwege de geleden schade veel te laag en wil een right of review afdwingen om de stewards opnieuw naar die zaak te laten kijken. Om de FIA zo ver te krijgen moet Red Bull nieuwe bewijzen kunnen aanleveren die informatie verschaffen die eerder niet voorhanden was. Vandaag (donderdag) om 16:00 uur Nederlandse tijd zit Red Bull middels een videocall tegenover de FIA om exact dat te doen, een zitting waarbij ook Mercedes zal aansluiten. We weten dat Red Bull nieuwe bewijzen aan gaat leveren, waarvan teamadviseur Helmut Marko al heeft gezegd dat die de gebeurtenissen op Silverstone in een nieuw daglicht plaatsen. Mercedes krijgt de kans om met eigen bewijzen over de brug te komen, die de nieuwe theorieën van Red Bull wel of niet ontkrachten. Vanaf het moment dat beide partijen hun standpunten hebben verdedigd, is werkelijk alles mogelijk. De FIA kan direct oordelen dat Red Bull niet genoeg materiaal heeft om de zaak te heropenen, maar daarmee hoeft de kous nog niet volledig af te zijn. Als er binnen de organen van de FIA geen vervolgstappen te zetten zijn, kan Red Bull er in theorie nog een civiele zaak van maken, een recht dat Mercedes natuurlijk ook heeft als men het niet eens is met het oordeel van de FIA. Neemt de FIA de zaak echter wel opnieuw onder de loep, dan kan het kwartje werkelijk alle kanten opvallen, zelfs nog de kant van Mercedes op. De FIA kan oordelen dat de straf van Hamilton te licht was, precies waar Red Bull op inzet, maar de FIA kan ook oordelen dat de straf te zwaar of zelfs helemaal onterecht was. Het valt zelfs niet uit te sluiten dat de FIA met terugwerkende kracht oordeelt dat Max Verstappen voornamelijk schuldig was aan het ongeluk. Dat laatste is iets dat Red Bull ingecalculeerd zal hebben bij de overwegingen, waarbij men op papier overigens weinig te verliezen heeft. Dat een protest zich tegen je kan keren, bleek bijvoorbeeld in 1994. In de Grand Prix van Brazilië veroorzaakte Eddie Irvine een zware crash voor Jos Verstappen, waar hij een schorsing van één race voor kreeg. Jordan ging tegen die straf in beroep, maar in plaats van Jordan in het gelijk te stellen, werd de straf opgehoogd naar een schorsing van liefst drie Grands Prix. De tijdstraf van Hamilton zal op geen enkele manier teruggedraaid kunnen worden en voegt ook niks toe, omdat hij toch al had gewonnen. Echter, met strafpunten kan men alle kanten op, bijvoorbeeld door uitgedeelde strafpunten weer in te trekken of door het strafpuntentotaal nog verder op te hogen. Sowieso ligt de volledige controle bij de stewards. Het ligt daarbij voor de hand dat als men de zaak opnieuw bekijkt, men de zaak overdraagt aan de stewards die initieel op Silverstone verantwoordelijk waren voor het uitspreken van de straf, maar de 'Hongarije-stewards' kunnen zichzelf ook het recht verschaffen de zaak in eigen handen te houden. Wat we aan het eind van de dag dus weten, is dus niet eenduidig te beantwoorden. Het kan héél snel gaan allemaal, maar het kan evengoed een slepende zaak worden.
Meest gelezen