Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Volop problemen voor topteams in de Formule 1

De Formule 1-teams zijn stuk voor stuk reeds neergestreken in de Zandvoortse duinen voor de Grand Prix van Nederland. Geen enkel team zal helemaal zonder zorgen aan de tweede seizoenshelft beginnen, zo ook de topteams niet.

We schrijven hierboven wel 'topteams', maar kan je daar nog echt van spreken als Red Bull zo ver voor lijkt te liggen op de concurrentie? Is het team van Max Verstappen niet het enige topteam, met daarachter de beste van de middenvelders? Duidelijk is dat er voor alle teams in de top vijf van het constructeurskampioenschap werk aan de winkel is. We gaan ze team voor team af.

Red Bull

Wat heeft Red Bull te klagen nadat het tot op heden alle races van 2023 wist te winnen? Misschien niet veel, maar zeker niet niks. De zaterdagen blijken te vaak een achilleshiel voor het team uit Milton Keynes. Ja, dat is een luxeprobleem, want op een mindere dag moet Red Bull alsnog tot de favorieten worden gerekend. Max Verstappen staat er altijd. Als het betekent dat hij een keer als tweede moet starten, so be it . Die achterstand weet hij op zondag doorgaans wel goed te maken. In het geval van Sergio Perez is dat een ander verhaal. Als Red Bull in topvorm is, is hij de logische nummer twee, maar als Red Bull minder dan 100% is, zakt hij te snel door het ijs. In plaats van dat hij Verstappen rugdekking moet geven, strijdt hij te vaak met teams als McLaren en Ferrari, waarbij laatstgenoemde team uit die top vijf misschien wel het meest teleurstelt. Daar ligt een uitdaging voor Red Bull. Kan het de suprematie van de zondag doortrekken naar de zaterdag? Met name Perez zou daarmee geholpen zijn, al moet gezegd worden dat de Mexicaan zelf ook een duit in het zakje moet doen voor wat betreft het verbeteren van zijn eigen prestaties.

Mercedes

Net als vorig seizoen kunnen we er niet omheen dat Mercedes ook dit jaar niet de kampioensformatie van weleer is. Maar hoe mistroostig het er soms ook uitziet, het team staat wel 'gewoon' tweede in het kampioenschap. Natuurlijk, daar doet het team het niet voor, maar daar lijkt wel de nodige ruimte te zijn voor verbetering. Mercedes heeft één groot probleem en dat is dat ze de auto nog altijd niet volledig weten te doorgronden. Dat maakt dat het team het ene moment de overduidelijke nummer twee is, om het volgende moment weer enkele plaatsen terug te zakken. Met zulke wisselende prestaties is het moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen, maar áls het team daar in slaagt, dan moet men de weg naar boven wel weer kunnen inslaan. Maar het team is toch gestopt met de ontwikkeling van de 2023-bolide? Dat is immers wat teambaas Toto Wolff onlangs aangaf. Dat is op papier misschien wel waar, maar die twee projecten (2023 & 2024) kunnen nooit helemaal los van elkaar worden gezien. Zonder grote regelveranderingen is alles wat je dit jaar nog leert van belang voor volgend jaar en vice versa. Grote vraag is of Mercedes na het loslaten van het eigen concept nog meer in de richting van de Red Bull-filosofie zal werken.

Aston Martin

Aston Martin (en Fernando Alonso) hadden er aan het begin van het jaar opeens een heleboel fans bij. Het Formule 1-publiek smulde van de wederopstanding van de Spanjaard en de buitengewoon grote sprong die het oer-Britse team had gemaakt. Maar waar zijn ze gebleven? Reeg Alonso de podiumplaatsen in het begin van het seizoen nog aaneen, inmiddels staat hij al vier races droog voor wat betreft podiumplaatsen. Aston Martin kwam als grote winnaar uit de winterstop, maar lijkt de grote verliezer van de ontwikkelingsrace te worden, als men niet heel snel ergens een nieuwe sprong weet te maken. Heeft men een 'magic bullet' achter de hand? "Dat zou ik wel willen", zei teambaas Mike Krack daarover tegen RacingNews365 , maar dat is dus niet het geval. Maar waar Mercedes de focus reeds heeft verlegd, blijft met mij het klantenteam wel met de volle focus doorontwikkelen. "Er ligt een ontwikkelingsplan klaar dat we nauwgezet zullen volgen." Men wil echter niks overhaast introduceren: "Wij willen geen updates introduceren om maar updates te kunnen introduceren. Dat is de snelste manier om geld weg te gooien. Het is te allen tijde van het grootste belang dat we begrijpen waarom we iets brengen, ook als dat betekent dat die updates dan wat langer op zich laten wachten."

Ferrari

Ja, die Ferrari is in de basis best een snelle bolide. Sterker nog, Charles Leclerc is in de kwalificatie soms de eerste uitdager van Max Verstappen. Het probleem van de SF-23 is echter dat het window waarin die auto echt goed werkt zeer smal is en dat men de performance vaak niet weet vast te houden. De Ferrari is snel over één ronde en daar houdt het dan ook al snel mee op. Bandenslijtage is het grootste probleem van de auto op dit moment. De auto vreet rubber, waardoor men ook heel gevoelig is voor wisselende omstandigheden als schommelende temperaturen en veranderingen van windrichting. Ze hebben gedurende racestints te weinig marge over om snel te kunnen inspelen op dat soort variabelen. Vlak voor de zomerstop gaf de Scuderia enkele hoopvolle signalen af, maar het was tekenend voor Ferrari dat men achteraf concludeerde dat Charles Leclerc veel meer had kunnen pushen op zijn banden dan hij daadwerkelijk had gedaan. Ferrari loopt op meerder fronten achter de feiten aan. Hoe lang mag Fred Vasseur realistisch gezien de tijd krijgen om de zaken op orde te stellen?

McLaren

Waar de curve van Aston Martin naar beneden afbuigt, zien we bij McLaren juist een stijgende lijn. In zekere zin heeft McLaren de positie van Aston Martin ingenomen. Nu enkel nog op het circuit, maar als de trend zich doorzet mogelijk ook in de stand om het kampioenschap. De sprongen die McLaren voor de zomerstop maakte kunnen niet aan één aspect worden toegeschreven. Er gebeurt intern zoveel en op meerdere vlakken werpt dat zijn vruchten af. Waar valt er dan nog meer winst te boeken? Dat moet gezocht worden in de langzamere bochten. Dat McLaren goed ging op circuits als Silverstone en Spa-Francorchamps was vanwege de aard van die circuits geen verrassing. Wát in dat opzicht wél een verrassing was, was dat McLaren zich ook op de langzame en bochtige Hungaroring van voren wist te melden. "De auto is behoorlijk slecht in de langzame bochten", riep Lando Norris, maar dat riep hij op Silverstone. Enkele weken later in Hongarije stelde hij die woorden bij. Nu zijn de langzamere bochten enkel nog een 'zwakker punt'. Work in progress zullen we maar zeggen.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel