Vaak slaken de Formule 1-teams- en coureurs een zucht van verlichting als ze na een overtreding 'slechts' worden berispt met een boete. Vaak kunnen ze dat immers wel lijden, maar al die losse boetes leveren de FIA jaarlijks toch een heel aardige som geld op. Maar waar gaat dat geld naartoe? In eerste instantie naar de FIA ja, maar wat doen zij er vervolgens mee? Het is niet zo dat ze er met zijn allen eens goed van uit eten gaan, zo als Max Verstappen gekscherend voorstelde toen hij in 2021 een boete van €50.000 kreeg voor het aanraken van de achtervleugel van Lewis Hamilton. Nee, het geld verdwijnt sowieso niet in eigen zak, zo legt de FIA op navraag van RacingNews365 uit. "De FIA is een non profit-organisatie. Concreet betekent dat dat alle inkomsten die niet opgaan aan onze bedrijfsvoering worden geïnvesteerd in projecten die gericht zijn op de vroege opstartklassen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het betaalbare autocross-initiatief, de FIA University, het programma voor technisch-gerelateerde studiebeurzen en projecten en initiatieven die onze clubleden ondersteunen." Sterker nog, het is bij wet vastgelegd dat de FIA geen geld mag verdienen aan de Formule 1. Dit was in 2001 door de EU bepaald als voorwaarde voor het goedkeuren van de commerciële rechtendeal tussen de FIA en de Formule 1. De EU dwong af dat sportieve en commerciële activiteiten strikt gescheiden dienden te worden. Met andere woorden. De FIA mocht zich niet mengen in financiële F1-zaken. Gevraagd wat er precies gedaan is met de boete van 7 miljoen dollar die Red Bull opgelegd kreeg, geeft de FIA aan dat men niet in detail treedt over waar het geld van elke afzonderlijke boete naartoe is gegaan. Sowieso is er geen afzonderlijk boete-potje, maar wordt het geïnde geld gerekend onder algehele inkomsten, waarbij alles meer dan de kosten voor de bedrijfsvoering dus elders geïnvesteerd wordt.
Meest gelezen