Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Stake F1 Team

Waarom de concurrentie dit 'afschuwelijke' Red Bull-trucje toepast

Zien we een nieuwe trend dit jaar in de Formule 1, ingegeven door Red Bull? Het lijkt erop. Het betreft volgens sommigen echter een 'afschuwelijk' trucje.

Red Bull staat er al jaren om bekend, het uitrusten van de Formule 1-bolides met een pull rod-wielophanging aan de voorkant en een push rod-ophanging aan de achterkant. McLaren volgde dat voorbeeld al eerder en de eerste teampresentaties toonden aan dat per 2024 ook Stake F1 en RB op die toer gaan.

Maar waarom? Een pull rod-ophanging wordt lager aan het chassis bevestigd, wat zorgt voor een lager zwaartepunt van de auto. Door deze afstelling wordt het 'anti-duik' effect gerealiseerd aan de voorkant van de bolide. Zodoende wordt een auto minder gevoelig voor richtingveranderingen of voor het in- en uitveren bij het aanremmen van of uitaccelereren uit de bochten. Een auto die te allen tijde vlakker op het asfalt staat, kan terugvallen op een stabieler aerodynamisch concept.

Een pull rod trekt over de hobbels van een circuit aan de vering, waar de hoger geplaatste push rod de vering 'induwt', hetgeen de namen verklaart. Er is echter meer trekkracht voor nodig om een pull rod te laten werken dan duwkracht om een push rod goed te laten werken. Desodanks kan een pull rod net wat dunner worden uitgevoerd, omdat carbon als eigenschap heeft dat het gevoeliger is voor compressie dan voor trekkende krachten. Aan beide kanten bespaar je daar zo'n 100 gram mee.

Alleen maar voordelen, dus? Nee, dat toch niet, zo weet ook James Key, technisch kopstuk van Stake F1, één van de teams dit per 2024 dus ook met een pull rod-ophanging aan de voorzijde gaat rijden. "Afschuwelijk", noemt hij het zelfs tegenover Racefans.

"Het is vanuit mechanisch oogpunt een afschuwelijke onderneming, die bovendien gewicht toevoegt aan het geheel. Er zijn veel negatieve bijkomstigheden, maar als je die weet te overwinnen, krijg je er een snellere auto door en is het dus de moeite waard."

Hieronder zie je Red Bull, Stake F1 en RB met de pull rod-ophanging in vergelijking met de push rod-ophanging van AlphaTauri in 2023.

'Aerodynamische tool'

Key legt uit dat het positioneren van de ophangingselementen een stuk lastiger is geworden en dat het voor de monteurs veel lastiger is om eraan te werken, omdat het zo laag onderaan het chassis is bevestigd, daar waar bijvoorbeeld ook pedalen van de auto bevestigd zijn.

Maar waarom dan al die moeite doen voor een pull rod-ophanging? Dat heeft dus allemaal met die balansverdeling te maken, zo verduidelijkt Key in zijn eigen woorden ten overstaan van onder andere RacingNews365.

"Het is beter voor de aerodynamica. Het toont aan dat met deze generatie F1-auto's de ophanging veel meer een aerodynamische tool is geworden, in plaats van het enkel iets is dat de wielen op zijn plaats houdt." Met andere woorden, de ophangingen worden veel meer gebruikt om het aerodynamische concept zo optimaal en constant mogelijk te laten werken.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Teambazen Hoe de verhoudingen tussen Wolff en Horner langzaam weer op scherp komen te staan