Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Waarom de Red Bull-klacht een storm in een glas water is

Het was toch opmerkelijk nieuws vanuit Brazilië: de claim vanuit Red Bull dat bepaalde teams een truc uithalen met de banden. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit waarom de claim van Red Bull misschien niet klopt.

Perez wet Brazil
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Voor de Grand Prix van Brazilië bracht Christian Horner het vermeende bandenkoelsysteem van sommige teams ter sprake. De teambaas van Red Bull was van mening dat de FIA onderzoek had moeten doen naar het mogelijke bestaan en gebruik van zo'n systeem. Door het gebruik van water, dat door de velgen wordt geperst, kan de interne druk onder controle worden gehouden. Daardoor wordt de bandenslijtage tegengegaan.

Het theoretische voordeel hiervan is dat de temperatuur van het loopvlak niet toeneemt door de verkleining van het contactvlak. Maar tegelijkertijd is het goed om de problemen te bespreken die een dergelijk systeem zou veroorzaken. Allereerst is er het gewichtsprobleem van een potentieel reservoir van twee of drie liter water bij de start van de race. Daarbij is er apparatuur nodig om het water te filteren, zoals kleppen en leidingen.

Dat gezegd hebbende, staat de frequentie van het gebruik van het systeem tijdens de race ook ter discussie. Daarbij ligt de nadruk op het einde van een stint, als de performance van de banden sneller afneemt. Dit maakt het moeilijker om precies te bepalen hoeveel water er nodig zou zijn. Dit gezegd hebbende, zou het betekenen dat er velgen en naven moeten worden gebruikt, die speciaal zijn aangepast om watersproeikoppen in de banden aan te brengen. En er moet van worden uitgegaan dat het mogelijke bestaan van een dergelijk systeem zou zijn opgemerkt door de FIA. 

Dat zou niet zozeer tijdens de technische controles in parc fermé zijn, maar meer tijdens de races. Sinds 2023 zijn alle wielen namelijk uitgerust met druksensoren die de bandenspanning real-time doorgeven aan de wedstrijdleiding. Een plotselinge daling van de bandenspanning, die niet wordt gerechtvaardigd door een duidelijk probleem met een auto, zou een duidelijk signaal zijn aan de stewards dat er sprake is van een afwijking die nader moet worden onderzocht tijdens de controles na de race.

Kortom, het lijkt erop dat de bewering van Horner dat teams het bovengenoemde systeem gebruiken, een bewering zou kunnen zijn zonder geldige onderbouwing.

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Wedstrijdleider F1 stapt per direct op