Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Hoe de verfoeide Ferrari-upgrade juist té goed en dus averechts werkte

We kunnen na de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië gerust stellen dat het raceweekend het nodige duidelijk maakte over de onderlinge technische verhoudingen, zowel in positieve als in negatieve zin. Van Ferrari weten we nu dat het upgradepakket zoals dat in Spanje werd geïntroduceerd totaal niet werkt.

Althans, niet werkt... Het updatepakket kan niet zonder problemen worden geïntegreerd op de SF24 van dit jaar omdat het op hoge snelheid porpoising in de kaart werkt. Dat heeft niks te maken met een verkeerde correlatie tussen de simulator en de praktijk, maar heeft juist alles te maken met het feit dat de upgrade té goed werkt voor het bestaande platform dat de SF24 bood.

Ferrari is er namelijk júíst in geslaagd meer downforce te genereren met het updatepakket, bestaande uit een compleet nieuwe vloer in samenwerking met een compleet nieuwe diffuser.

Echter, de bestaande configuratie van de wielophanging, zowel aan de voor- als achterzijde, is niet adequaat genoeg in staat om de toegenomen downforcelevels het hoofd te bieden, dat terwijl de configuratie van de ophanging zoals hij was juist voor een goede balans in de SF24 zorgde.

Het is sinds de herintroductie van ground effect in 2022 in toenemende mate dat de efficiëntie van het aerodynamische concept, waarbij de meest downforce gegenereerd wordt onder de auto, valt of staat met een even zo efficiënte configuratie van de wielophanging om het gestuiter tegen te gaan.

Bij Ferrari is die balans door de toegenomen downforce verstoord en het is maar zeer de vraag of het bestaande concept van de Ferrari ingangen biedt om dat aan de kant van de wielophanging te compenseren. De ophanging van de een F1-bolide is immers zo'n integraal onderdeel van het hele concept van een F1-auto, dat de kleinste aanpassingen aldaar grote gevolgen hebben voor de overall prestaties van de bolide.

In het geval van Ferrari is men er dus volledig in geslaagd het doel van meer downforce te behalen, maar had men dan in moeten zien dat het ten koste zou gaan van iets anders? Misschien niet. Vanuit de hoek van vrijwel alle F1-teams hebben we sinds 2022 steeds te verstaan gekregen dat het fenomeen porpoising uiterst moeilijk te simuleren is, iets waardoor Ferrari er op het circuit pas achter kwam dat men de plank mis had geslagen.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko neemt voorschot op F1-afscheid Verstappen