Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali vr 12 nov
Sprint za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
mex Mexico
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Rusland 2021

Waarom extreme regenraces in de Formule 1 tot het verleden behoren

Het onvermogen van de Formule 1 om op een kletsnatte baan te racen, is in het weekend van de Grand Prix van Rusland opnieuw onder het vergrootglas komen te liggen. Er is veel hinder van regen op de zaterdag. RacingNews365 neemt de situatie onder de loep, waarbij we teruggrijpen naar de Grand Prix van België en de meningen van engineers en coureurs in de paddock.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De Formule 1 zette zich schrap voor opnieuw een door regen getroffen raceweekend. De buien komen op zaterdag in hevige mate naar beneden en blijven het circuit naar verwachting de hele zaterdag blank zetten. Gevreesd wordt dat na het afgelasten van de derde vrije training ook de kwalificatie uitgesteld moet worden tot zondagmorgen.

Het gebeurt allemaal slechts enkele weken na de Grand Prix van België, waarvan de start keer op keer werd uitgesteld tot het moment waarop er reglementair enkele ronden achter de safety car werden verreden om de 'race' vervolgens af te vlaggen. Halve punten werden toegekend, Max Verstappen had gewonnen.

Hoe groot is de kans dat iets soortgelijks de Formule 1 en haar fans opnieuw te wachten staat? En belangrijker nog. Hoe kan het dat de Formule 1 geen wervelende show kan voorschotelen als het regent?

Spa-scenario moet voorkomen worden

'Zicht' was op Spa-Francorchamps het sleutelwoord. Coureurs klaagden dat ze niet eens enkele meters vooruit konden kijken, en dat was nog maar op gematigd tempo achter de safety car. In zeker opzicht worden in Sotsji ergere omstandigheden verwacht, zeker gezien de hoeveel water die nog verwacht wordt.

De aard van het circuit, dat veel vlakker is dan Spa-Francorchamps, maakt dat het water simpelweg op het asfalt blijft staan, daar waar het op Spa door de hoogteverschillen nog weg kan stromen. De vraag rijst dan ook: wat kan er gedaan worden om dit in de toekomst te voorkomen?

Volgens één van de teamengineers in de paddock en enkele van de meest ervaren F1-coureurs zelf heeft dat vooral met twee zaken te maken: de huidige generatie F1-auto's en de banden.

De auto's

De Formule 1-auto's van nu mogen dan sneller zijn dan ooit, ze zijn ook groter en zwaarder dan auto's van eerdere generaties. Volgend jaar zullen ze bovendien alleen maar zwaarder worden. In gesprek met RacingNews365 legt de eerder genoemde engineer uit dat de spray die de auto's opwerpen, maakt dat de daar achter rijdende coureur niks ziet.

Volgens die engineer komt 60% van die spray van onder de auto vandaan, waarbij deze breed uitwaaiert door de diffuser. De overige 40% komt van de banden af. Volgend jaar zal de diffuser in het totale aerodynamische pakket van de auto een nog grotere rol spelen.

Hoe zit dat men de banden?

Pirelli is al sinds 2011 de enige bandenleverancier in de Formule 1. De Italiaanse fabrikant kan zo haar eigen doelen stellen en zal dat blijven doen tot en met 2024, het jaar waarin het contract van Pirelli met de F1 afloopt.

Volgens de engineer zijn de intermediates de meest gangbare regenbanden die voorhanden zijn, want de full wets zouden niet goed genoeg. Recent klaagden coureurs daar steeds opnieuw over. Hij voegde er aan toe dat de beste regenband ooit de 'monsoon-banden' waren die Bridgestone in 2009 maakte, toen de bandenoorlog met Michelin in volle gang was.

Met regenbanden die zorgen voor een betere afvoer van het water dan de huidige full wets doen, was het probleem van aquaplaning minder groot geweest en had er misschien wel geracet kunnen worden op Spa-Francorchamps volgens de engineer.

Valt Pirelli iets te verwijten?

Het is nu eenmaal een feit dat de auto's groter en breden zijn geworden en dat de banden die trend hebben gevolgd. In 2017 werden ze voor zes centimeter breder en achter liefst acht centimeter. Het maakt dat de banden nóg meer spray opwerpen.

"Waarschijnlijk hebben we het probleem daarmee groter gemaakt", aldus Pirelli's F1-baas Mario Isola tegenover onder andere RacingNews365. "De oude banden voerden met 300 kilometer per uur 60 liter water per seconde af, deze banden tot 85 liter water. Als we geen manier weten te vinden om de spray te beperken en daarmee het zicht te verbeteren, zie ik niet in wat we kunnen doen. Ik heb daar geen oplossing voor."

Echter, circuits kunnen mogelijk wél iets doen: "Het is waarschijnlijk mogelijk om asfalt te ontwikkelen waarop het asfalt niet blijft staan, of om circuits te bouwen met een zekere hellingshoek om het water buiten de baan te houden. Het mag echter duidelijk zijn dat we de promotors niet kunnen vragen elk circuit aan te passen."

Is er een oplossing?

In het verleden was het beter, zo legt Alonso uit in een exclusief interview met RacingNews365. "We hadden traction control, wat een veiligheidssysteem was op de auto. We hadden banden die beter werkten in de regen, zeker ook in de extreme omstandigheden."

Vettel valt hem bij en geeft aan dat de auto's van nu door het ground effect het water van de grond zuigen en het achter de diffuser omhoog werpt: "De full wets van toen (rond zijn debuutjaar in 2007, red.) maakten het een stuk makkelijker om op hele natte circuits te rijden."

Teruggaan naar de tijd van toen, is geen optie. Alonso echter oppert wel wat ideetjes: "We moeten een oplossing voor het zichtbaarheidsprobleem zien te vinden. Misschien met systemen die de spray een halt toeroepen. Lukt dat niet, dan moeten we een plan B hebben als sport. NASCAR heeft een plan B, alle grote races hebben een plan B."

Alonso doelt het op aanpassen van bijvoorbeeld de starttijd van de race. Regent het op een ander moment van de dag minder hard, verschuif de race dan naar dat tijdstip. Dat is waar wedstrijdleider Michael Masi min of meer gehoor aan lijkt te geven nu hij preventief ging schuiven met Formule 3- en Formule 2-races, om zichzelf op de zaterdag meer speelruimte verschaffen. Het verschil met België is verder dat de zondag onaangetast lijkt te worden door het weer. De zondagochtend is een reële uitwijkmogelijkheid voor de kwalificatie.

De F1 en de FIA blijven de situatie in de gaten houden om zo een herhaling van Spa-Francorchamps te voorkomen.

Coronel: "Zelfs van achteraan kan Verstappen op het podium komen"

Max Verstappen wacht door een gridstraf een fikse inhaalrace tijdens de Russische Grand Prix. Maar waar kan hij eindigen? Tom Coronel heel veel vertrouwen in een podiumplaats van de Nederlander. Dit en meer in de videopreview voor de GP van Rusland.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Rusland 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Rusland, direct vanuit Sotsji.

15 reacties

    x
    RN365-podcast Verstappen was opnieuw beter dan zijn Red Bull