Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 2026

Waarom F1 het omstreden DRS-systeem in 2026 een andere rol geeft

DRS werd in 2011 geïntroduceerd en heeft sindsdien tot grote verdeeldheid geleid. In 2026 wordt na vijftien jaar het omstreden systeem vaarwel gezegd, maar de FIA heeft iets anders in petto om inhalen te bevorderen.

Leclerc race Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het controversiële systeem, DRS, zal vanaf 2026 niet langer worden gebruikt voor inhalen. Dat is beschreven in de nieuwe regels die door de FIA bekend zijn gemaakt. Het systeem om de luchtweerstand te verminderen werd in 2011 geïntroduceerd en, ondanks dat het bijna niet meer weg te denken is uit de sport, is het altijd een middel geweest waarover de meningen enorm verdeeld zijn.

Voor 2026 wordt DRS vervangen door een nieuw systeem als het gaat om inhalen: MOM, oftewel Manual Override Mode. DRS blijft wél op de auto, maar het krijgt een andere invulling. In plaats daarvan krijgen coureurs een extra energieboost tot hun beschikking om hun rivalen voorbij te steken.

In combinatie hiermee heeft de FIA ook actieve aerodynamica geïntroduceerd, waardoor de technische afdelingen van alle teams waarschijnlijk watertanden als het gaat om het optimaal benutten van de nieuwe regels. Op de eerste vraag waarom actieve aero is geïntroduceerd en hoe de nieuwe functie van DRS zal werken, zei technisch directeur single seaters van de FIA, Jan Monchaux, het volgende: "Als je beperkt bent voor wat betreft energie in een rechte lijn, wil je geen luchtweerstand die je alleen maar afremt, of extra gewicht dat je ook afremt."

"Daarom hebben we gekozen voor wat we een 'wendbare' auto noemen, een iets kleinere auto met minder downforce, maar met een grote nadruk op minder luchtweerstand. De DRS op de achtervleugel wordt niet meer gebruikt om het inhalen te vergemakkelijken. Standaard wordt de DRS op elk rechte stuk door elke auto gebruikt om de luchtweerstand op het rechte stuk te verlagen, omdat dit grote voordelen heeft voor het energieverbruik, maar ook omdat je met een hogere topsnelheid meer kunt herstellen als je remt aan het einde van het rechte stuk. Omdat het effect van het openen van de achtervleugel op de rechte lijn erg groot is, wordt de flap van de voorvleugel tegelijkertijd geactiveerd om de auto op de rechte stukken weer in balans te brengen."

Extra vermogen zal de sleutel blijken

Wat betreft de introductie van MOM, gebeurt dat 'op een vergelijkbare manier als met DRS', aldus Monchaux, die eraan toevoegt: "Als je voor het einde van een ronde binnen een bepaalde afstand van de auto voor je rijdt, dan krijg je voor de volgende ronde de mogelijkheid om meer elektrische energie te gebruiken dan je tegenstander. En die boost van elektrische energie is er ter vervanging van wat vroeger de achtervleugelopening was, om een auto dat extra zetje te geven om te proberen in te halen."

De nieuwe aandrijfeenheden voor 2026 omvatten een aanzienlijk grotere MGU-K, die remenergie terugwint, en niet langer een MGU-H. Het elektrisch vermogen van dit onderdeel zal bijna verdrievoudigen van 120 kilowatt naar 350 kilowatt, waarmee het extra vermogen voor een inhaalmanoeuvre wordt geleverd.

Monchaux vertelt daarover: "Inhalen blijft een zeer belangrijke parameter voor de F1. Het zal op twee manieren worden aangepakt. De eerste is om een aerodynamisch concept voor de auto te blijven ontwikkelen waarmee de vuile lucht van een voor liggende auto beperkt wordt. Om in te kunnen halen moet je dicht bij de auto voor je zijn, en als je in een bocht niet kunt volgen omdat die zoveel vuile lucht genereert, dan moet je op het moment dat je op de rechte lijn zit al dat verlies zien te compenseren."

"Het is dus heel belangrijk voor ons dat je een andere auto redelijk kunt volgen in een bocht en daarvoor moeten we er vanuit het aeroconcept voor zorgen dat de hoeveelheid vuile lucht die wordt gegenereerd niet te veel invloed heeft op de volgende auto," aldus Monchaux. "Dus als je het rechte stuk op rijdt en de auto redelijk dicht op de ander zit, zorgen we ervoor dat de achterligger gedurende een bepaalde tijd in die ronde meer elektrische energie kan gebruiken om te helpen bij het inhalen, aangezien beide auto's een geopende achtervleugel en voorvleugelklep hebben.

"Op dit moment, met DRS, vink je binnen een seconde een vakje aan achter een auto en mag je je DRS openen in een rechte lijn. Dit zal niet meer het geval zijn. De logica blijft echter hetzelfde: als ik dicht genoeg bij een andere auto zit, krijg ik voor die ene ronde een extra hoeveelheid energie die ik op elke gewenste manier kan inzetten. De extra hoeveelheid energie is gedefinieerd en dat zal die boost aan energie geven om uiteindelijk de volgende auto een kans te geven om aan het einde van het rechte stuk in te halen," zo sluit Monchaux af. 

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verstappen tast in het duister: "Er moet iets raars aan de hand zijn geweest"