10% reductie in de windtunnel en de CFD-tests, dat is wat Red Bull de komende maanden staat te wachten. Dit komt al bovenop de gereduceerde testtijd vanwege het winnen van het wereldkampioenschap Formule 1, waardoor het team van Max Verstappen en Sergio Perezin 2023 slechts 63% van de 'basistijd' mag gebruiken voor de ontwikkeling. Dat tegenover 75% voor Ferrari en 80% voor Mercedes. En dat doet pijn, zelfs voor een topteam als Red Bull. Het wordt een zware opgave om de wereldtitels te verdedigen, maar Verstappen ziet het als een uitdaging. Gelukkig heeft de tweevoudig wereldkampioen genoeg positieve dingen binnen Red Bull, waardoor ze nog altijd de favoriet zijn.
Verstappen in topvorm en hongeriger dan ooit
'Verstappen stijgt boven zijn materiaal uit', werd in de jaren voor zijn wereldtitels vaak gezegd. Vaak liet hij ongekende rijkunsten zien in auto's die normaal gesproken niet hoorden te winnen, maar dat wel deden. Geef Verstappen een auto die wél kan winnen en hij doet het, of haalt er in ieder geval het maximaal haalbare uit. Dat zagen we in 2022, in een wat voor hem ongekend recordjaar werd. Vijftien overwinningen, de wereldtitel en een podiumfinish in bijna alle races. Het is een voorproefje op de Nederlander en zijn vorm in 2023. Hij is hongeriger dan ooit, dat zei hij onlangs zelf. Zelfs met een auto die misschien wat minder snel is dan die van de concurrentie, kunnen we genoeg van Verstappen verwachten. Ook overwinningen.
Red Bull als efficiënt topteam
Natuurlijk is het een zware straf voor Red Bull en 63% van de basistijd krijgen aan windtunneltijd is bar weinig, vooral in F1-land, maar de Oostenrijkse renstal heeft voor hetere vuren gestaan. Net als Verstappen dat doet, ziet het team het als een uitdaging. Als we kijken naar een jaar eerder zien we hoe efficiënt het team kan werken. Red Bull was dat jaar namelijk tot de allerlaatste race bezig met de titelstrijd tussen Verstappen en Lewis Hamilton, waardoor het team pas extreem laat de focus kon verleggen naar 2022. Toch zorgde het team voor de sterkste bolide van het veld (op Ferrari na dan eerder in het seizoen). Zelfs met minder tijd weet het team zich dus te redden. Bovendien was het misschien wel een makkelijk seizoen geworden zonder de Red Bull-straf. De wereldtitels van 2022 waren snel binnen en de focus is ongetwijfeld al relatief vroeg naar het nieuwe jaar verlegd. Iedereen, ook Red Bull, zal een spannende concurrentiestrijd willen in 2023.
Adrian Newey
Met Adrian Newey als topontwerper hoeven Verstappen en Red Bull zich weinig zorgen te maken over de RB19. Zelfs met minder ontwikkelingstijd twijfelt niemand aan de kwaliteiten van de meest succesvolle auto-ontwerper in de geschiedenis van de Formule 1. De eerste details van de RB19 zijn al bekend en het ergste gedeelte van de straf komt later pas. Toch kan het een zware ontwikkelingsrace worden. Dat Red Bull in de openingsfase van het seizoen een van de sterkste partijen is, daar twijfelt niemand over. Maar zijn ze dat nog in de slotfase? Het zal belangrijk worden om met beperkte middelen door te ontwikkelen, al hoeft de Oostenrijkse renstal zich geen zorgen te maken om minder geld. De geldboete van een aantal miljoen valt niet onder de budgetcap.
Sergio Perez
Teamgenoot van Verstappen, Sergio Perez, zit steeds lekkerder op zijn plek bij Red Bull. In het begin van 2022 was hij zelfs af en toe sneller dan zijn teamgenoot. Dit veranderde naar mate Verstappen zich meer en meer thuis voelde in de RB18, maar aan de kwaliteiten van zijn Mexicaanse teamgenoot zal het in 2023 niet zo zeer liggen. Waar hij kan helpt hij Verstappen en waar hij kan winnen, wint hij ook. Dit was in 2022 slechts twee keer, maar met alle prestaties bij elkaar opgeteld bezorgde hij Red Bull wel mede de wereldtitel. Een jaar eerder was hij in de slotrace van het seizoen (Abu Dhabi '21) al onmisbaar als 'Mexicaanse minister van defensie' voor Verstappen. In 2023 zal hij, tenzij hij ineens héél sterk is, gewoon weer naast de tweevoudig wereldkampioen staan als tweede man.
Honda (Red Bull Powertrains)
In 2023 rijden de Formule 1-teams met vrijwel dezelfde motor. Er mag alleen het een en ander aangepast worden aan de betrouwbaarheid van de krachtbronnen, maar dit zat bij Red Bull Powertrains (eigenlijk Honda) al meer dan goed. De motoren worden nog altijd in Japan gemaakt, al zijn ze op papier nu van RBPT. Afgelopen jaar zagen we al hoe vliegensvlug de Red Bull-bolides zijn op het lange rechte stuk. Dit komt onder meer door de competitieve Honda/RBPT motor, waarbij menig concurrent vaak zag dat ze zelfs met DRS geen inhaalactie konden plaatsen op Verstappen en Perez. Met de motorbevriezing blijft dit gewoon een lekker voordeel voor Red Bull, en natuurlijk ook voor AlphaTauri. Tenzij Ferrari natuurlijk plots pks vindt doordat hun motor betrouwbaarder is geworden.
Meest gelezen