In een klap verloor Max Verstappen zijn zege in Bakoe en daarmee 25 punten, mogelijk zelfs 26 - inclusief het punt voor de snelste ronde. De kans om een flinke voorsprong op te bouwen op rivaal Lewis Hamilton ging daarmee verloren en de Nederlander mocht van geluk spreken dat Hamilton gigantisch in de fout ging bij de herstart. Hierdoor haalde ook hij geen punten, waardoor het gat vier punten bleef in het voordeel van de Nederlander. Verstappen crashte met ruim 300 kilometer per uur toen zijn linker achterband de geest gaf. De Red Bull-coureur had daarbij het geluk dat zijn auto rechtsaf de muur in vloog, in plaats van linksaf in de pitmuur. Nu kwam Verstappen nog ongeschonden er vanaf en bleef de schade beperkt tot het mislopen van de zege, de bijbehorende punten en natuurlijk de materiële schade aan de RB16B.
Het had ook heel anders af kunnen lopen
'Wat als?', het is vaak een vraag die een dooddoener is, maar de crashes van Verstappen en Lance Stroll hadden ook anders af kunnen lopen. Wat als Verstappen vol in de pitmuur was geklapt? Voor Pirelli was het niet de eerste klapband in de recente geschiedenis die niet goed verklaarbaar was. Stroll vloog er genadeloos hard vanaf in Mugello vorig jaar, terwijl Verstappen dat jaar uit de race in Imola crashte door een klapband. Het bandendrama van Mercedes en Sainz tijdens een van de Grands Prix op Silverstone vorig seizoen staat ook nog in het geheugen gegrift van de racefans en teams.
Speelt Red Bull vals?
Die indruk werd er soms (onbewust?) gewekt door Pirelli. Het team is zich van geen kwaad bewust en geeft aan dat het op ieder moment de regels nageleefd heeft - hetgeen ook geldt voor Aston Martin. Red Bull heeft volop meegewerkt aan het onderzoek naar Verstappens klapband. Volgens Verstappen is alle beschikbare data omtrent de banden en bandenspanning gedeeld met de Italiaanse bandenleverancier. Daaruit zou blijken dat Red Bull op geen enkel moment met een te lage bandenspanning reed, hetgeen wel gesuggereerd wordt. Uit Pirelli's onderzoek kwam naar voren dat de klapband niet veroorzaakt werd door brokstukken of een productiefout. De klapband ontstond door een scheur in het karkas, waardoor de band uiteindelijk op hoge snelheid klapte door de vervorming.
Waarom zo geheimzinnig?
Het steekt Verstappen dat Pirelli in haar statements geen duidelijke oorzaak aandraagt, maar nog belangrijker dat het niet spreekt over een oplossing. Hoe wordt herhaling voorkomen? Want het betreft volgens Verstappen, en diverse andere coureurs, een duidelijk veiligheidsprobleem. Klapbanden in de Formule 1 zijn bijzonder gevaarlijk en kunnen zeer verstrekkende gevolgen hebben. Diverse coureurs hebben dan ook aangegeven dat ze hopen duidelijkheid te krijgen hoe Pirelli het probleem op gaat lossen. Een eerste maatregel is het verhogen van de minimale bandenspanning, wat de band beter moet beschermen. Daarnaast zijn de regels omtrent het gebruiken van bandenwarmers en het checken van de bandentemperaturen aangepast. Verstappen en diverse andere coureurs vinden de uitleg van Pirelli tot op heden te vaag. Een echte verklaring is volgens Verstappen nog niet gegeven en een oplossing is ook nog niet aangedragen. Vanzelfsprekend is er Pirelli alles aan gelegen om herhaling te voorkomen, aangezien dit soort crashes een grote impact hebben op het imago van de bandenfabrikant. Vandaag (vrijdag, red.) staat er een meeting gepland tussen alle coureurs en Pirelli. Verstappen hoopt daar ook antwoorden te krijgen op zijn vragen, antwoorden die hem en de andere coureurs meer duidelijkheid moeten geven over hoe dergelijke bandendrama's in de toekomst voorkomen moeten kunnen worden. De GDPA, met voorzitter George Russell en Sebastian Vettel, liet ook weten dat het meer informatie wil, aangezien het een veiligheidsissue betreft. De antwoorden die Verstappen tot op heden heeft gehad stemmen hem nog niet tevreden. Zijn zege in Bakoe krijgt hij nooit meer terug, maar het stukje excuses, vertrouwen en verantwoordelijkheid lijkt Verstappen nu nog te missen vanuit Pirelli.
Meest gelezen