Zondagmiddag zagen slechts elf coureurs de zwart-wit geblokte vlag. Op Williams-coureur Nicholas Latifi na werd iedereen die de finish haalde beloond met ten minste één WK-punt. Het was lang geleden dat we zoveel coureurs tegelijkertijd uit zagen vallen door technische problemen met hun F1-bolide. Welke factoren speelde er een rol in deze Oostenrijkse slijtageslag?
Het circuit
De Red Bull Ring is een weinig vergevend circuit. De afgelopen race werd duidelijk dat het garant staat voor spektakel, met veel inhaalmogelijkheden voor de coureurs. "Het circuit in Oostenrijk is eigenlijk een verschrikkelijk circuit voor de bolides", zo vertelt trackside engineering director Andrew Shovlin van Mercedes tegenover onder andere RacingNews365 . Normaal gezien start het seizoen in Australië. Daar is het zeker met de huidige bolides praktisch onmogelijk om in te halen, terwijl dat in Oostenrijk juist het tegenovergestelde is. "Als het moeilijk is om in te halen, dan kan je ook beter voor je bolide zorgen, omdat je toch weet dat de coureurs achter je er niet voorbij kunnen komen." Omdat het in Oostenrijk wel kan, moet een coureur constant het achterste van zijn tong laten zien. Daarbovenop komt ook nog eens dat de karakteristieken van het circuit, heuvelachtig met veel rechte stukken, de auto's eveneens erg belasten, zo weet ook de Mercedes-man. "Als een coureur op de Red Bull Ring niet pusht, niet zoveel mogelijk kerbstones gebruikt, dan loopt hij het risico om ingehaald te worden. Dus dat is een van de factoren die zorgt voor de grote hoeveelheid uitvallers", zo legt Shovlin uit. En die kerbstones kunnen ook voor problemen zorgen, bleek afgelopen weekend. "Het zijn heftige kerbstones en de coureurs rijden daar tijdens een ronde over de Red Bull Ring vaak over. Voor ons was dat een groot probleem." Beide Mercedes-bolides kampten met problemen door toedoen van de kerbstones, waardoor sensorproblemen ontstonden. Mogelijk had ook Racing Point-coureur Lance Stroll, rijdend met Mercedes-motoren, daar last van. De Canadees moest de race al vroeg staken door sensorproblemen. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Lang niet geracet en veel updates
Zeven maanden geleden stond de laatste race op het programma. Ruim vierenhalve maand geleden werd er voor het laatst getest in Barcelona. Goed, verschillende teams testten in aanloop naar de seizoensstart nog hun nieuwste Formule 1-bolide onder het mom van een 'filmdag', maar de omstandigheden zullen logischerwijs heel anders zijn geweest dan afgelopen weekend op de Red Bull Ring. Sinds de testdagen in Barcelona heeft het gros van de teams een aanzienlijk pakket aan updates meegenomen. Ook enkele motorleveranciers zaten de afgelopen maanden niet stil en zorgden voor nieuwe specificaties van hun krachtbronnen. En het introduceren van nieuwe updates aan de auto en de bijbehorende motor vergroot uiteraard de kans op problemen, aangezien de nieuwe updates nog niet of nauwelijks zijn uitgetest tijdens een raceweekend. Vele teams merkten dat tijdens het Grand Prix-weekend in Spielberg. Ook Shovlin erkent dit. "Door de lange pauze hebben vele teams hun auto gewijzigd ten opzichte van de testdagen in Barcelona. Die upgrades brengen tegelijkertijd ook de kans mee dat er problemen worden geïntroduceerd." "Dat zal eerder ontstaan bij updates aan de krachtbronnen, omdat het daar sneller voorkomt dat er neveneffecten zijn door de veranderingen die er zijn aangebracht. Iedereen wil namelijk het onderste uit de kan halen om met zo'n sterk mogelijke motor aan de start van het seizoen te verschijnen", aldus Shovlin. We zagen beide Red Bull-coureurs tijdens de Grand Prix van Oostenrijk uitvallen door motorproblemen. Honda had aangekondigd met een sterk verbeterde motor naar Spielberg af te reizen. Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het weer
Op het heuvelachtige circuit in Stiermarken kan de temperatuur tijdens de Grand Prix-weekenden in juli aanzienlijk oplopen. Het zorgt voor een extra uitdaging voor de Formule 1-bolides, zo legt Shovlin uit. "Dat het hier ongeveer dertig graden Celcius is, dat helpt ook niet echt mee." "De lucht is bovendien erg dun, waardoor de lucht meteen erg heet is. Door die dunne lucht kan er niet zoveel worden gekoeld als normaal en worden de temperaturen in de auto erg hoog. Elk jaar is de race op de Red Bull Ring een ware slijtageslag." Als kers op de taart krijgen de Formule 1-fans komend weekend nog een race op hetzelfde circuit voorgeschoteld. Shovlin denkt dat niet alle teams hun problemen van het eerste Grand Prix-weekend opgelost zullen hebben. "Wij denken dat we onze problemen in ieder geval wat kunnen verbeteren, maar sommige andere teams zullen komend weekend geen vooruitgang hebben geboekt", zo voorspelt hij. "Het wordt voor velen een race tegen de klok om vooruitgang te boeken en de gevolgen van de omstandigheden van een race in Oostenrijk te verlichten." Beide Haas-coureur werden tijdens de Grand Prix van Oostenrijk geplaagd door remproblemen, die mogelijk door de hitte waren ontstaan. Ook Daniel Ricciardo kende problemen door de hitte. Hij viel uit na koelingsproblemen. Met medewerking van Dieter Rencken. Weet Red Bull zich dit weekend al te revancheren? Max Verstappen had immers een serieuze kans om de eerste race te winnen. Autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers bespreken dit en nog veel meer samen met host Thomas van Groningen in de RacingNews365 F1-podcast, hieronder te beluisteren.
Meest gelezen