Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

Zo werkt een crashtest in de Formule 1

De Formule 1 is een gevaarlijke sport, net zoals autorijden gevaarlijk is als dat niet onder strenge veiligheidsvoorwaarden gebeurt. Om de auto's zo veilig mogelijk te laten zijn moet elke bolide van een team jaarlijks de verplichte crashtest ondergaan. Doorstaat het chassis de test niet, dan mag hij niet aan de start van een Grand Prix verschijnen.

Zover is het de laatste jaren niet gekomen, maar Alfa Romeo moest laatst nog terug naar de tekentafel, omdat bij FIA-crashtest het chassis volledig verwoest werd. Daarmee werd het team een goede vier weken teruggeworpen in het ontwerp- en ontwikkelingsproces van de nieuwe bolide, maar de veiligheidweisen zijn nu eenmaal streng.

Maar hoe gaat zo'n crashtest nu eigenlijk in zijn werk? Een chassis wordt getest op de veiligheid bij zowel een impact van voren, een impact van achteren, als ook op de veiligheid bij zijdelingse impacts. De snelheid waarmee dat gebeurt, schommelt tussen de 36 en 54 kilometer per uur.

Die snelheden lijken aan de lage kant te liggen, maar leveren de meest accurate resultaten op bij het meten van de mate waarin het chassis een impact absorbeert. De survival cell van de coureur moet bij elke impact intact blijven en bepaalde waarden mogen onder geen beding worden overschreden. Bij een frontale impact mag een coureur bijvoorbeeld niet meer dan 60G te verwerken krijgen binnen 0,03 seconde na de impact.

			© Pirelli
	© Pirelli

Los van het chassis wordt ook de sterkte van de stuurkolom getest. Een object dat het hoofd van de coureur moet symboliseren wordt met een snelheid van 25 kilometer per uur tegen het stuur aan geschoten, waarna wordt bepaald of de kolom op de juiste manier de krachten opvangt.

In navolging van deze vijf test worden nog eens dertien tests uitgevoerd. Op diverse plaatsen wordt enorme druk uitgeoefend op het chassis. Er mag enige mate van vervorming optreden, maar de survival cell, de impactstructuur en de versnellingsbak moeten intact blijven.

Om de veiligheid in het geval van een koprol te testen wordt maximaal negen ton aan druk losgelaten op het chassis, waarbij enige vervormingen niet groter mogen zijn dan 50 mm.

De crashtest zien er niet alleen op toe dat coureurs in het geval van een crash zo fit mogelijk uit kunnen stappen, ook de particuliere auto-industrie heeft er baat bij. De FIA neemt een actieve rol in in de Euro-NCAP-tests waar alle personenauto's aan worden onderwerpen.

3 reacties