RacingNews365 heeft van bronnen begrepen dat Ferrari-CEO Benedetto Vigna toezicht zal houden op de Scuderia terwijl er naar een vervanger wordt gezocht. Naar verluidt werd een zin over zijn rol als interim-teambaas kort voor het vrijgeven van het persbericht verwijderd. De formulering geeft echter geen definitieve tijdlijn voor een vervanger. Er werd alleen gezegd dat er 'verwacht' werd dat een benoeming 'in het nieuwe jaar' plaats zou vinden... Hoe dan ook: er mag geen twijfel over bestaan dat het vinden van een vervanger voor Ferrari een grote uitdaging gaat zijn. Er zijn om te beginnen weinig - of geen - duidelijk geschikte kandidaten beschikbaar, want anders zou Vigna Binotto al lang hebben vervangen. De volgende vraag is: welke bestaande teambaas zou zijn huidige carrière opofferen voor de slangenkuil die Ferrari is? Red Bull-teambaas Christian Horner is in verband gebracht met de functie - naar verluidt voor een torenhoog salaris - maar waarom zou hij, na zeventien jaar zo hard gewerkt te hebben, alles inruilen voor een functie met een gemiddelde levensverwachting van drie jaar? Bovendien zal hij dan ook gedwongen worden om naar een ander land te verhuizen... Ook Sauber-baas Frederic Vasseur wordt genoemd als kandidaat, meestal vanwege zijn sterke band met Charles Leclerc - die in F3 en F2 won met door Vasseur geleide teams en zijn F1-debuut maakte bij Sauber. Het contract met Leclerc loopt echter eind 2024 echter af en Vasseur heeft een moeizame relatie met Nicolas Todt, de manager van Leclerc, omdat zij zakenpartners waren voordat ze ruziënd uit elkaar gingen. Ook Antonello Coletta wordt genoemd. Hij leidt Ferrari's sport- en GT-activiteiten en richt zich de laatste tijd op het Ferrari 499P Le Mans Hypercar-project, dat momenteel in de laatste fase zit voordat deze in 2023 haar racedebuut zal maken. Een zekere manier om dat project te torpederen is om daar nu van manager te veranderen. De laatste keer dat Ferrari zowel in F1 als in het WEC reed, was in 1973. Toen ging het bij beide projecten faliekant mis.
De ideale Ferrari-teambaas
Hoe ziet de ideale kandidaat er uit? Het moet een echte racer zijn, die vloeiend Italiaans spreekt en in Italië woont of daar graag met zijn of haar gezin naar toe wil verhuizen. Hij of zij moet ervaring hebben met de Italiaanse familiepolitiek en in staat zijn om dergelijke bemoeienissen van zich af te schuiven. Hij of zij moet bereid zijn om tweewekelijks in het openbaar te worden beoordeeld door alle fanatieke tifosi en hij of zij moet een team van 1200 individuen kunnen leiden die onder druk hoogwaardige bolides moeten produceren. Daarbovenop komen nog zo'n twintig weken weg van huis, bemoeienis van bovenaf, het gewicht van een hele natie aan autosportfans op je schouders, druk van aandeelhouders en een bedrijfscultuur die voorschrijft dat het glorieuze Ferrari moet winnen, maar waarin alleen de teambaas verantwoordelijk wordt gehouden voor een mislukking. Is er iemand nog verbaasd dat Binotto is opgestapt nadat hij uit moest leggen waarom hij tweede was geworden in beide kampioenschappen? Het feit dat Ferrari nu op zoek is naar haar vijfde teambaas in vijftien jaar wijst eerder op systematische fouten dan op personeelsproblemen. De gemene deler is voorzitter John Elkann, die door zijn grootvader, wijlen Gianni Agnelli, was uitgekozen om verschillende holdings van de familie te besturen, waaronder Fiat, Ferrari en voetbalclub Juventus. Wat Ferrari nodig heeft, is niet zozeer een teambaas, maar een volwaardige leidinggevende die het F1-team leidt als een autonome eenheid en niet alleen als een raceteam. Een CEO die dezelfde status heeft als de CEO van de autodivisie, in plaats van te rapporteren aan een individu wiens enige interesse het verkopen van genoeg metaal is om de aandelenkoers op te krikken en daardoor alleen kortzichtige beslissingen neemt die nodig zijn om dat doel te bereiken.
Is dit de ideale persoon?
Kort gezegd heeft Ferrari niet langer de mystiek die het in F1-kringen ooit had. Door het budgetplafond wordt het bovendien nog ingewikkelder. Personeel kan niet langer meer met chequeboekjes verleid worden om te verhuizen, want alleen de salarissen van de top drie best betaalde personeelsleden (coureurs niet meegerekend) vallen niet onder het budgetplafond. Daardoor zal een nieuwe Ferrari-teambaas zo goed als vast zitten aan het huidige personeelsbestand, terwijl Britse teams dergelijke problemen niet hebben, omdat ze dicht bij elkaar liggen. Geen enkel individu kan aan al die Ferrari-eisen voldoen, maar één komt toch in de buurt. Namelijk een bewezen racer met een goed begrip van de Formule 1, goed thuis in de Italiaanse politiek, spreekt de taal vloeiend, woonde er al vele jaren voordat hij het bedrijfsleven indook en hij is bekend met alle belangrijke spelers in de sport, begrijpt de F1-politiek tot in de details, beheert enorme loonlijsten en is, cruciaal genoeg, per direct beschikbaar. Om dit individu, een afgestudeerde engineer met bewezen managementvaardigheden op hoog en internationaal niveau, te verleiden, zou Ferrari hem echter de vrijheid en autonomie moeten bieden om de Scuderia volledig te herstructureren naar zijn visie en hem een periode van vijf jaar moeten garanderen voordat er titels van hem worden geëist, net zoals Jean Todt een periode van zeven jaar kreeg voordat 'zijn' team een eerste titel veroverde. Toen dat eenmaal gebeurde, gingen de sluizen open... Meneer Elkann: je zou veel slechtere keuzes kunnen maken dan de keuze voor Paul Hembery...
Wie is Paul Hembery?
De Brit Paul Hembery (56) is de voormalig Motorsport Director van Pirelli en later de eindverantwoordelijke voor de regio Latijns-Amerika van de Italiaanse bandenfabrikant. Hij stond in 2011 aan het hoofd van de motorsportdivisie van Pirelli toen de bandenproducent de bandenleverancier werd van de Formule 1 en heeft het bedrijf op die manier veel gebracht. Eind 2019 verliet hij de Italiaanse bandenleverancier en ging hij het bedrijfsleven in. Is hij een geschikte kandidaat om Binotto op te volgen?
Meest gelezen