Ondanks een weekend vol bandenperikelen kwam op dinsdag het langverwachte nieuws naar buiten: Pirelli gaat door als bandenleverancier in de Formule 1. De Italiaanse partij zal tot en met in ieder geval 2028 het exclusieve recht hebben om F1-banden te produceren.
Bridgestone had haar hoed eveneens in de ring gegooid, maar uiteindelijk viel de keuze toch op de partij die sinds 2011 de leverancier is. De timing is saillant, na een weekend waarin vanwege bandenproblemen een maximale lengte van een stint werd ingevoerd. Het contract lag echter al maanden op de plank en de gebeurtenissen van afgelopen weekend hebben geen rol gespeeld.
Feit is dat je als bandenleverancier eigenlijk altijd onder een vergrootglas ligt. Houden de banden het goed, dan hoor je er weinig mensen over. Als het mis gaat, dan heb je de poppetjes aan het dansen. Daardoor ontwikkelt het Italiaanse bedrijf eerder banden die aan de veilige kant zitten, dan banden die enorm veel grip hebben en waar je op kan blijven pushen. Het gewicht van de hedendaagse F1-bolides helpt natuurlijk ook niet mee.
Hoe dan ook. Door de jaren heen ging toch meer dan eens mis bij Pirelli. De opvallendste momenten hebben we voor je op een rij gezet.
2013: Grand Prix van Groot-Brittannië
In 2013 staat Pirelli vooral bekend om de extreem hoge slijtage. Regelmatig komt het voor dat de coureurs drie of vier pitstops moeten maken om een race te voltooien. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië gaat het voor het eerst helemaal fout. In ronde acht krijgt thuisrijder Lewis Hamilton, op dat moment leider van de race, te maken met een klapband. Hij blijkt al snel niet de enige te zijn, want twee rondjes later staat de Ferrari van Felipe Massa naast de baan. Oorzaak? Opnieuw een klapband linksachter.
Kort daarna moet ook Jean-Eric Vergne eraan geloven en komt de safety car de baan op zodat het puin opgeruimd kan worden. De teams instrueren hun coureurs dat ze zoveel mogelijk de banden moeten managen en de kerbstones moeten vermijden. Ondanks dat krijgt ook Sergio Perez in de slotfase nog een klapband, waardoor de chaos compleet was. Meteen na de race worden maatregelen aangekondigd om situaties als deze te voorkomen. De banden bleken niet voldoende opgepompt te zijn.
2015: Grand Prix van België
Het is de slotfase van de Grand Prix van België in 2015. Sebastian Vettel ligt achter de beide Mercedessen op de derde plaats na een agressieve strategie. De viervoudig wereldkampioen heeft verrassend voor één pitstop gekozen en rijdt al 28 rondjes op zijn set banden. Het blijkt een brug te ver te zijn. In de laatste ronde, precies op het moment dat Vettel op hoge snelheid Eau Rouge verlaat, klapt zijn rechter achterband in duizend stukjes. De Duitser verliest zijn podiumplaats aan Romain Grosjean en schreeuwt na afloop moord en brand over de veiligheid. Nico Rosberg kreeg in hetzelfde weekend namelijk te maken met een klapband. Pirelli geeft tegengas door te stellen dat een andere strategie beter was geweest.
2017 en 2020: Grand Prix van Groot-Brittannië
De race in Groot-Brittannië is en blijft altijd een hoofdpijndossier voor Pirelli. Dit jaar werden er al nieuwe banden geïntroduceerd voorafgaand aan die race, waarschijnlijk om de onderstaande scenario's te voorkomen.
In 2017 en 2020 kregen vooral Ferrari en Mercedes namelijk dompers te verwerken. Zo bont als in 2013 wordt het niet gemaakt, maar Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen zagen vier jaar later wel dure punten verdwijnen door een lekke band in de slotfase. De beide Ferrari-coureurs moeten lijdzaam toezien hoe het rubber van de Pirelli's 'loskomt' na een langere stint. Vettel doorstond een halve ronde op drie wielen en finishte uiteindelijk op de zevende plaats. Gek genoeg schonk hij Raikkonen, die iets eerder moest stoppen, op die manier wel een podiumplaats.
2020 was het jaar waarin het fameus fout ging voor Hamilton en in grotere mate voor Valtteri Bottas en Carlos Sainz. Opnieuw speelden lekke banden een hoofdrol in de slotfase. Bottas en Sainz zagen daardoor een goed resultaat in het water vallen, Hamilton haalde de zege binnen door op drie wielen de streep te passeren. Na afloop stelden de teams dat ze geen enkele aanleiding hadden om te denken dat de banden het zouden begeven.
Anderen bekeken ook:
2021: Grand Prix van Azerbeidzjan
Na de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2021 ontstaat er een heuse rel over de Pirelli-banden. Max Verstappen, de leider van de race, en Lance Stroll krijgen op het ellenlange rechte stuk te maken met klapbanden en vallen uit. Ook in dit geval zeggen Red Bull en Aston Martin dat er geen gekke signalen waarneembaar waren. Pirelli durft het echter aan om te stellen dat er gesjoemeld is met de bandenspanning, maar past voor de races daarna toch de achterbanden en bandenwarmers aan.
Voor Verstappen was dat het sein dat er wel degelijk iets verkeerd ging met de banden, zo vertelde hij toentertijd. "Als er niets aan de hand was dan hadden ze natuurlijk ook niets hoeven te veranderen. Dat beantwoordt ook direct de vraag. Als de banden maar heel blijven, dat is het belangrijkste."
2021: Grand Prix van Qatar
De banden blijven ondanks de maatregelen toch niet altijd heel. In 2021 is de Grand Prix van Qatar een nieuwe race op de kalender. Het Losail International Circuit is al jaren gemeengoed in de MotoGP, maar de komst van de Formule 1 GP brengt nieuwe problemen met zich mee. Tijdens de kwalificatie raakt Pierre Gasly iets te hard de agressieve kerbstones, een kleine fout die hij moet bekopen met een kapotte band. Het blijkt een voorbode voor de race te zijn...
Bottas schiet als eerste de grindbak in met een lekke band, waarna later ook de Williams-coureurs George Russell en Nicholas Latifi last krijgen van hetzelfde euvel. De kerbstones lijken de boosdoener te zijn, een probleem dat ook twee jaar later dus niet opgelost bleek te zijn. Gelukkig werden er afgelopen weekend vroegtijdig maatregelen genomen...
Hoe dan ook: tot en met 2028 is en blijft Pirelli de bandenleverancier in de Formule 1.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!