Er was eens...
1939, een jaar waarin men zich in Europa druk bezighoudt met de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog. In Zandvoort is men echter met andere dingen bezig: racen. In het voorjaar van '39 organiseren diverse autosportliefhebbers een race op een tijdelijk stratencircuit. De race wordt goed ontvangen in de regio en leidt tot plannen voor de bouw van een permanent circuit. De oplevering van het circuit duurt echter wat langer dan gepland. De Zandvoortse burgemeester Henri van Alphen wordt door de Duitsers afgezet, maar werkt stiekem door aan de bouw van het circuit. In 1948 is het na bijna tien jaar eindelijk zo ver: het circuit van Zandvoort is een feit. Op 7 augustus wordt de eerste race op het circuit verreden, welke wordt gewonnen door de Thaise prins Bira van Siam. Hét begin van 75 jaar pure racehistorie. Tekst gaat verder onder afbeelding.
Zandvoort vestigt zich in rijtje iconische circuits
In de jaren vijftig en zestig zet Zandvoort zichzelf wereldwijd op de kaart. Het circuit is mateloos populair ondanks dat het concurreert met gevestigde namen als Monza , Silverstone en Monaco . Jaarlijks keren de grootste helden uit de wereld der Formule 1 terug naar het circuit in de duinen. Dit wegens de unieke ligging en vorm van het circuit, alsmede de goede sfeer in en rondom het paddock. De iconische lay-out van het circuit zorgt helaas niet alleen voor positieve publiciteit. Wegens de hoge snelheden, diverse hoogteverschillen en minimale veiligheidsvoorzieningen vinden er meerdere dodelijke ongelukken plaats. Dit leidt onder andere tot een boycot van de Grand Prix van Nederland in 1972, met Jackie Stewart als kartrekker. In 1973 keert de Grand Prix terug op de kalender, met een hoop nieuwe veiligheidsreglementen. Ondanks de nieuwe voorzieningen raakt Roger Williamson betrokken bij een hevige crash; hij overlijdt ter plekke. De crash maakt zowel in Zandvoort als in de rest van de autosportwereld veel los en leidt tot een wereldwijde verbetering van de veiligheid in de racerij. De fatale crash van Williamson is tot op heden het laatste dodelijke ongeluk van een Formule 1-coureur op de Nederlandse renbaan.
Zandvoort, waar jonge jongens uitgroeien tot raceveteranen
Vanaf het eerste moment dat Zandvoort deel uitmaakt van de internationale autosportwereld is het circuit dé plaats om op te vallen voor (aanstormende) talenten. Talloze bekende coureurs zegevieren in de duinen, zoals Juan Manuel Fangio, Jim Clark , Jackie Stewart, James Hunt , Niki Lauda en Alain Prost. Andere grootheden daargelaten. In de jaren tachtig groeit de Formule 1 uit tot een immens populair platform. Het Zandvoortse circuit heeft niet de mensen en middelen om te voldoen aan de eisen van nieuwe F1-eigenaar Bernie Ecclestone en weet het na 1985 niet meer voor elkaar te boksen om een Grand Prix te organiseren. Niki Lauda wint de laatste race in Zandvoort van de vorige eeuw, wat tevens zijn laatste overwinning is. Ondanks het 'verlies' van de Formule 1, blijft de Nederlandse racepiste een totaalbegrip in de racerij. Het circuit verkort de lay-out om de veiligheid te verbeteren en kosten te besparen en start met het organiseren van de 'Marlboro Masters', een losstaande Formule 3-race waar jonge coureurs met veel potentie hun visitekaartje af kunnen geven. Grote namen als David Coulthard, Tom Coronel , Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Max Verstappen staan op de hoogste trede van het podium. Tekst gaat verder onder het fotoalbum.
Historic Grand Prix Zandvoort 2023
Mede vanwege het succes van de Marlboro Masters gaan de bezoekersaantallen omhoog en tonen ook andere raceklassen interesse in het toevoegen van Circuit Zandvoort aan hun kalender. Eind jaren negentig past het circuit haar lay-out aan tot een volwaardig Grand Prix-ontwerp. In 2001 strijkt het DTM-circus neer op het Zandvoortse asfalt en vanaf 2006 doet ook de A1GP het circuit aan. In de jaren die volgen blijft de populariteit van het circuit stijgen en dat leidt tot de organisatie van diverse grote (auto)sportevenementen, zoals de Jumbo Racedagen, Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix en de Historic Grand Prix. Laatstgenoemde keert sinds 2012 jaarlijks terug naar Zandvoort en is een waar spektakel voor jong en oud. Meer dan racen De Historic Grand Prix is een reis terug in de tijd, met meer dan alleen autosportdrama. Het circuitterrein heeft podia voor diverse muziekoptredens, vintage eetkraampjes en meer. Kortom: voor ieder wat wils. Terwijl de kleinste coureurs genieten van een springkussen in racestijl, genieten bezoekers van het eerste uur van het geronk van motoren uit de jaren zeventig in de paddock. De combinatie van een open rennerskwartier en pitboxen is voor veel autosportfans een droom die uitkomt. Nergens anders komen bezoekers zo dicht bij hun favoriete auto's en helden. Formule 1-auto's uit 1968 - 1985 starten bij de Masters Racing Legends. In de Masters Endurance Legends gaan coureurs met Le Mans-auto's uit de jaren negentig en zero's de strijd met elkaar aan. Ook andere spectaculaire series zoals de FIA Historic Formula 3 staan op het programma. De dag wordt afgesloten met een parade van auto's van het circuit naar het centrum van Zandvoort, waar iedereen nog één keer een stap terug in de tijd zet. Dit jaar staat de Historic Grand Prix, die aankomend weekend wordt gehouden, in het teken van 75 jaar Circuit Zandvoort. Het belooft een editie te worden die nóg grootser en magischer is dan voorheen. Meer informatie vind je hier.
Meest gelezen