Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze ingrijpende veranderingen overweegt de FIA na de Abu Dhabi-controverse

De Grand Prix van Abu Dhabi van vorig jaar houdt de gemoederen nog steeds flink bezig. De FIA denkt erover om na de controversiële afsluiting van het Formule 1-seizoen een aantal dingen te veranderen.

De FIA overweegt een aantal zaken te veranderen na het controversiële einde van het 2021-seizoen in Abu Dhabi. Wedstrijdleider Michael Masi besloot om na een crash van Nicholas Latifi, de safety car zo snel mogelijk weer van de baan te sturen. Hierdoor bleef er nog één raceronde over waarin Max Verstappen titelrivaal Lewis Hamilton wist in te halen en hiermee de race en het wereldkampioenschap op zijn naam wist te schrijven. De autosportfederatie bevestigde al eerder dat de positie van Masi niet veilig is en de FIA overweegt dan ook om de Australiër te vervangen. Dat is echter niet enige wat mogelijk anders zal zijn in het aankomende seizoen. Er wordt daarnaast bijvoorbeeld gekeken of de regels omtrent de safety car kunnen worden aangepast. Een aanpassing die veelvuldig geroepen wordt, is een regel die al wordt toegepast in de Amerikaanse NASCAR-serie. Als daar een paar ronden voor het einde een safety car de baan op moeten komen, worden die ronde aan het eind van de safety car-periode erbij opgeteld. Peter Bayer, het nieuwe hoofd van de F1 voor de FIA, geeft toe dat hiernaar wordt gekeken, maar ziet ook dat deze regel in de koningsklasse andere problemen met zich mee zou kunnen brengen. "Dit zou in de F1 een brandstofprobleem kunnen veroorzaken en daarom wordt dit nader bekeken", aldus Bayer bij de BBC .

FIA wil hulp op afstand

"We hebben de teams ook gevraagd of hun wens om een race niet te beëindigen onder de safety car nog steeds van toepassing is, dat bevestigden ze allemaal", vertelt het hoofd F1 van de FIA. De autosportfederatie overweegt volgens Bayer daarnaast om een 'mission control' op te zetten in Genève, waar het hoofdkantoor van de FIA zich bevindt. Zo'n mission control zou vergelijkbaar moeten zijn met een garage op afstand die alle F1- teams tijdens raceweekenden hebben. Deze afdeling van de FIA zou de wedstrijdleider dan op afstand moeten kunnen ondersteunen.

Teambazen niet meer op de radio

In het afgelopen seizoen konden de teambazen op de radio direct communiceren met de wedstrijdleider. Hier werd ook veelvuldig gebruik van gemaakt door, ook in de Grand Prix van Abu Dhabi. Iedereen zal zich de woorden van Mercedes-teambaas Toto Wolff nog wel kunnen herinneren. "Nee, Michael, nee", riep de Oostenrijker op de radio tegen Masi. In 2022 zullen we dit soort uitspraken niet meer horen. De teambazen kunnen vanaf aankomend seizoen namelijk niet meer direct met de wedstrijdleider praten. "De teammanagers zullen dat nog steeds kunnen doen, zij moeten vragen kunnen stellen", aldus Bayer. "Maar we willen een buffer inbouwen met een medewerker die deze verzoeken aanneemt. In de toekomst moet de wedstrijdleider zich kunnen concentreren op zijn taak en niet meer worden afgeleid."

Protest Mercedes had niks uitgehaald

Mercedes diende direct na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi twee protesten in, die beide door de stewards werden afgewezen. De Duitse renstal liet daarna weten de intentie te hebben om tegen dit besluit in beroep te gaan, maar zag in de week na de race hiervan af. Wat was er gebeurd als Mercedes wel in beroep was gegaan? "Ik denk dat de rechters dan zouden hebben gezegd: 'Het staat anders in de reglementen, hij (Masi, red.) heeft het dit besloten, dus we kunnen het resultaat ongeldig verklaren", aldus Bayer. Dit had voor Mercedes echter ook niet het gewenste resultaat gehad, weet hoofd Formule 1 van de FIA. "Maar zelfs dan zou Max Verstappen wereldkampioen zijn geweest (omdat hij in het kampioenschap boven Hamilton stond, red.)." "De situatie was verre van ideaal en dat is waarom we er mee bezig zijn. Het gaat ook om respect hebben voor de wedstrijdleider", vat Bayer samen. "Mijn taak is om vooruit te kijken, hoe kunnen we dingen verbeteren?"

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'