Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA deelt update na omstreden experiment in Spanje

De FIA had de teams in Spanje de opdracht gegeven om met een aanpassing aan de bodemplaat te experimenteren. Het idee was om branden op de circuits te voorkomen. De mondiale autosportorganisatie deelt nu de uitkomst van dat experiment.

Norris 2024 Mc Laren sparks
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Tijdens het raceweekend in Spanje draaide de FIA een omstreden experiment. Dan hebben we het niet over de flexibiliteit van de voorvleugels, maar over de skid blocks onder de auto. Die skid blocks zijn van titanium, maar dat materiaal wordt erg heet en houdt zijn warmte ook lang vast. Als die schilfers van de auto af gaan en in het gras naast de baan terecht komen, dan kan dat gras makkelijk in brand vliegen. Dat is bijvoorbeeld wat er dit jaar gebeurde in Japan en vorig jaar in China. Daarom experimenteerde de FIA tijdens de eerste vrije training in Spanje met skid blocks van staal in plaats van titanium.

De teams waren bepaald niet blij met dit idee. Staal is zwaarder dan titanium, dus dit zou ongeveer 750 gram aan gewicht toevoegen aan de auto. Ook is staal een stuk zachter, wat betekent dat het sneller wegslijt dan titanium. Te veel slijtage van de skid blocks wordt per definitie bestraft met automatische diskwalificatie, iets wat de teams uiteraard koste wat het kost willen voorkomen. Als de skid blocks van staal zouden moeten zijn, kan dat dus als gevolg hebben dat alle teams de rijhoogte van de auto aan moeten passen, wat uiteraard weer effect heeft op de aerodynamische vormgeving van de auto en de prestaties op de baan.

De FIA heeft nu bekendgemaakt wat de resultaten van de test in Spanje zijn. "Na een analyse van de stalen skid block test in Barcelona, heeft de FIA de plannen aangepast. Skids blocks van titanium blijven voor de rest van het seizoen verplicht. De teams wordt echter wel verzocht om skid blocks van staal beschikbaar te hebben bij elk evenement, aangezien deze verplicht kunnen worden als we meer grasbranden zien zoals in Suzuka eerder dit jaar. Verdere tests van de stalen skid blocks zullen worden uitgevoerd tijdens geselecteerde weekenden in de loop van het seizoen om dit verder te evalueren."

Ook interessant:

Max Verstappen was dé hoofdrolspeler tijdens de Grand Prix van Spanje, zeker na zijn botsing met George Russell. Daar kreeg hij een straf van tien seconden voor. Hoe kijken de heren Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk eigenlijk naar het voorval? Ze bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Red Bull Marko geeft update over gloednieuwe Red Bull-motor