Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA wil ingrijpen na ophef rond tweede wereldtitel Verstappen

Is 'ie nou wel of geen kampioen? Max Verstappen wist het zelf ook niet na de GP van Japan. Er ontstond grote verwarring, die de FIA in de toekomst maar al te graag wil voorkomen.

Met speels gemak had hij de GP van Japan, die in regenachtige omstandigheden werd verreden, gewonnen. Vanwege de verkorte race zou Max Verstappen echter maar halve punten toegewezen krijgen en dus net geen kampioen worden. Althans, dat dacht vrijwel iedereen, inclusief de Nederlander en zijn Red Bull-team zelf. Maar nadat hij zijn interview al had gegeven, werd hij door Johnny Herbert teruggeroepen toen het bleek dat Charles Leclerc door een straf terugzakte van P2 naar P3. "Je bent kampioen!", werd Max verteld. Een feest(je) brak los, maar zelf had Verstappen er een hard hoofd in. "Volgens mij klopt het niet", hoorden we hem zeggen. Toch bleek hij zeker wel kampioen te zijn. Door verwarring over de reglementen werden er ondanks de verkorte race namelijk toch volle punten uitgedeeld, waardoor de overwinning van Verstappen en de derde plek van Leclerc goed genoeg was voor de tweede Formule 1-titel van de Red Bull-coureur.

F1-commissie

De F1-commissie, waarin naast de FIA en de Formule 1 ook afgevaardigden van alle tien de teams vertegenwoordigd zijn, waren het er over eens dat de situatie die na de race op Suzuka was ontstaan niet wenselijk was en dus wil men wijzigingen door gaan voeren. Dat heeft RacingNews365 namelijk begrepen van bronnen binnen de hoogste commissie van de sport. Er zijn enkele speciale regelwijzigingen voorgesteld om in de toekomst een soortgelijke situatie te voorkomen. De FIA erkende ook dat het niet in de geest van de regels was om na de GP van Japan de volledige punten uit te delen. Verder schrijven de regels op dit moment nog steeds voor dat er een podiumceremonie wordt gehouden. In het hypothetische geval dat een race wordt stilgelegd en er geen punten worden uitgedeeld (zoals in België vorig jaar) zou er dus nog steeds een podiumceremonie worden gehouden. De FIA noemt dat 'absurd'. Ook was er verwarring over de tijdslimiet van de race en de manier waarop deze eindigde. Verstappen kreeg namelijk niet de finishvlag te zien toen de klok op nul stond in Japan. Men dacht dat hij toen aan zijn laatste ronde begon, maar in werkelijkheid was hij toen al gefinisht, zo bleek later.

Halve punten

Waarom kreeg Verstappen nou wel de volle mep aan WK-punten toegekend na zijn overwinning in Japan? Dat kwam door de bewoording van artikel 6.5 in de sportieve reglementen. Daar staan namelijk verschillende puntentellingen in het geval dat 'een race wordt stilgelegd en men niet verder kan'. Omdat de GP van Japan wel eindigde met actie op de baan, en dus niet werd stilgelegd en niet meer afgemaakt, waren deze regels niet van toepassing en dus werden er gewoon de volle punten uitgedeeld door de FIA. Deze bewoording moet als het aan de FIA ligt aangepast worden. Wat voorgesteld wordt, is om de bewoording te vervangen door 'in het geval dat de raceafstand van het begin- tot het eindsignaal korter is dan de geplande raceafstand'. Bij die bewoording was Verstappen dus niet in Japan kampioen geworden, maar pas twee weken later, zo blijkt uit de verschillende puntentellingen .

Meer wijzigingen

Daarnaast zal er een puntje worden toegevoegd aan de reglementen waarin zal staan dat er geen podiumceremonie wordt gehouden en er geen interviews worden gegeven in het geval dat er vanwege een ingekorte of stilgelegde race geen WK-punten worden uitgedeeld. Ook worden de regels verder verduidelijkt, waardoor er geen misverstanden meer kunnen ontstaan over wanneer de laatste ronde nou is aangebroken voor een race die door onderbrekingen niet helemaal kan worden uitgereden. Op het moment dat de klok op nul staat, gaat de laatste ronde in zodra de leider over startfinish is gereden, zo zal duidelijk worden uit de nieuwe bewoording in de reglementen. Men heeft ook de maximale tijdsduur van een stilgelegde sessie besproken. Momenteel is de maximale tijd drie uur. Zodra de race wordt begonnen, gaat die klok lopen. Men overweegt om hier vier uur van te maken, zodat er een grotere kans ontstaat dat stilgelegde races nog (deels) kunnen worden voltooid. Of dat extra uur aan de tijd kan worden toegevoegd, zou dan wel afhankelijk zijn van het daglicht. In Japan was het afgelopen oktober bijvoorbeeld al heel laat en was het tijdens een eventueel extra uur waarschijnlijk te donker geworden om nog verder te racen. In dat geval denkt de FIA na over een aangepaste tijdslimiet die per race wordt bekeken. Overigens moeten alle bovenstaande wijzigingen nog officieel worden goedgekeurd door het World Motor Sport Council, het hoogste orgaan van de FIA. Deze komen zeer binnenkort bij elkaar. Naar verwachting is het slechts een formaliteit.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"