Sergio Perez stond in 2022 niet op poleposition voor de Formule 1 Grand Prix van Monaco, maar de race won hij uiteindelijk wel. Wat hem zeer waarschijnlijk heeft geholpen, is zijn crash in de slotfase van de kwalificatie, waardoor concurrent en teamgenoot Max Verstappen zijn tijd niet kon verbeteren. Een geluk bij een ongeluk of meer? Later dat seizoen gingen meer en meer prominenten ervan uit dat Perez opzettelijk was gecrasht in Monaco. Vooral tijdens en na het raceweekend in Brazilië begon men daar steeds meer in te geloven, dit nadat Verstappen zijn teamgenoot niet voorbij liet gaan 'vanwege een eerder incident dat jaar', vermoedelijk Monaco. Niet alleen Perez heeft een opmerkelijke crash meegemaakt in de kwalificatie van de GP van Monaco. Michael Schumacher, Nico Rosberg en ook Charles Leclerc kenden in het verleden soortgelijke situaties. Of coureurs echt bewust gecrasht zijn, dat zal altijd de vraag blijven. Volgens Tom Coronel en Ruud Dimmers hoeven we dit jaar in ieder geval geen (bewuste) klapper van de Mexicaan te verwachten. De reden is volgens de Nederlandse autocoureur logisch. "Ik weet heel zeker dat dat niet gaat gebeuren. Nee, nee: daar wordt nu extra focus op gelegd", zo trapt hij het onderwerp af in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365 . "Want dit mag niet meer gebeuren. Wat er vorig jaar is gebeurd... hoe noem je dat? De sport wordt dan beïnvloed door dingen die niet mogen." "Nee, dat gaat hij zeker niet meer doen. Die gaat hem niet met opzet de vangrail in zetten. Ik weet heel zeker dat daar heel veel focus op ligt, daar kijkt het team naar. Die willen zoiets gewoon niet."
Verstappen versus Perez
Crash of niet: de volgende ronde van het F1-kampioenschap speelt zich opnieuw af op een stratencircuit en dat betekent mogelijk goed nieuws voor de 'koning van de straten' Perez. "Ik denk dat het weer heel close gaat worden tussen Perez en Max", oordeelt F1-kenner Dimmers. Coronel is het daar mee eens: "En dit is de kans voor Perez om zich te bewijzen." In de afgelopen jaren zagen we op zaterdag genoeg crashes op het krappe circuit in Monte Carlo. De kwalificatie kan daardoor snel afgelopen zijn door middel van een rode vlag, maar is daar geen oplossing voor? Dimmers: "Die crashes in de laatste minuut, de laatste run van zo'n kwalificatie. Het gebeurt zó veel en zeker op een stratencircuit als deze. Zouden we daar geen oplossing voor moeten bedenken?" Als voorbeeld noemt Dimmers het stilzetten van de tijd en de coureurs wat extra minuten geven. "Dat iedereen een out lap en een fatsoenlijke ronde kan rijden. Nu is het vaak zo'n deceptie, zeg maar, die crash in de slotseconden. Enerzijds hoort het erbij, maar anderzijds, vooral op Monaco, wil je de coureurs tot het uiterste zien gaan en denken: 'Wauw, die ronde die ik nu gezien heb!', terwijl het al een paar keer is afgelopen met: 'Dit was het dan, dé kwalificatie van het jaar...'" Coronel verschilt van mening. "Ik hou er ook wel van (zoals het is, red.). Juist de spanning, dat je weet dat een crash kan gebeuren. Dat is precies anders dan alle anderen, dus ja, dat maakt het wel weer speciaal. Als ze dat maar niet met opzet doen!" Een ander kwalificatieformat, bijvoorbeeld alle coureurs een kans op een ronde geven, werkt volgens Coronel niet. "Dat gaat niet, want je hebt veranderende omstandigheden. En één push-lap, als je met z'n allen naar buiten gaat en en crasht er weer een, dan heb je weer hetzelfde. Dan blijf je maar doortellen, dat gaat niet. Goed in theorie, maar in de praktijk onmogelijk." Beluister hieronder de nieuwste RN365 F1-podcast.
Meest gelezen