Het duurt niet lang voordat de eerste tijden op klok staan. Het vinden van een goed ritme is in Monaco van groot belang en dat vind je als rijder door vooral zoveel mogelijk ronden te rijden. Het duurt ook niet lang voordat beide Haas F1-coureurs opvallend genoeg de zwarte vlag te zien krijgen. Het team rept over problemen met de data- en radioverbindingen tussen het team van de auto's en men acht het onverantwoord om de coureurs dusdanig 'blind' door te laten rijden. In het laatste halfuur melden de zwart-gouden bolides weer op de baan.
Terwijl Pierre Gasly zijn sessie redt door zijn Red Bull RB15 ternauwernood uit de muur te houden, is het Mercedes dat zich actief toont en op de zachte banden de twee snelste tijden noteert in de eerste drie kwartier. De Ferrari's volgen op de plaatsen drie en vier, gevolgd door de verrassend sterke Antonio Giovinazzi en Max Verstappen. De zachte band is overigens de logische keuze voor het overgrote merendeel van de teams.
Waar Gasly zijn auto nog wist te redden, slaagt Robert Kubica daar na een klein uurtje niet in. Richting Mirabeau verliest de Williams-coureur de controle over zijn bolide, met een onschuldig tiktje tegen de muur tot gevolg. Er zijn er overigens veel die even rechtdoor schieten. Echte schade wordt er niet gereden, ook niet door Max Verstappen, die in Mirabeau wel even vast komt te staan. Hij is rechtdoor geschoten en heeft de hulp van de marshals nodig om zijn weg te vervolgen.
Dat doet hij bovendien in stijl door naar de tweede plaats te snellen, vlak achter Mercedes-coureur Lewis Hamilton. Hij geeft aan het eind van de rit slechts zes honderdsten toe ten opzichte van de wereldkampioen. De top zes wordt gecompleteerd door Bottas, Leclerc, Vettel en Gasly.
Voorspel en win
Powered by
Wie wint de Grand Prix van Monaco 2019?
Speel mee en win een race-arrangement op Zandvoort t.w.v. € 435, aangeboden door Gaspedaal.nl
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!