Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Hoe deze F1-regelwijziging voor twee controversiële momenten zorgde

Zo snel mogelijk pitten tijdens een safety car, dat is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld en een kans om een race naar je hand te zetten. Hoe anders was dat in 2007 en 2008, toen rijders een straf kregen als ze de pits opzochten tijdens een safety car-situatie. Die regel werd precies vijftien jaar geleden teruggedraaid.

Alonso Singapore 2008
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © xpb.cc

De FIA besloot in 2007 een nieuwe regel in het leven te roepen. De pitstraat werd namelijk gesloten wanneer de safety car naar buiten reed. De reden van die nieuwe regel? Zo werd voorkomen dat coureurs in hun haast te hard reden op het deel van de baan waar een ongeluk was gebeurd, om zo een voordeel te pakken op weg naar de pits en om bij te tanken.

Coureurs die op dat moment toch de pits in gingen, kregen daarvoor een penalty. Voordat de regel werd geïntroduceerd, belandde Fernando Alonso in het ziekenhuis nadat hij met zijn Renault tijdens de Grand Prix van Brazilië van 2003 in het wrak van Mark Webber's Jaguar reed op het moment dat de safety car naar buiten kwam.

Grand Prix van Singapore in 2008

Een van de races die werd beïnvloed door de controversiële regel was de Grand Prix van Singapore van 2008, beter bekend als crashgate. Het vooropgestelde plan om Alonso te pitten en om Nelson Piquet Jr. te laten crashen pakte goed uit voor het team van Renault. Zo moest onder meer Nico Rosberg, de nummer twee van die race, pitten tijdens de safety car die toen naar buiten kwam, omdat hij bijna zonder brandstof kwam te zitten. Daar kreeg hij, net als Robert Kubica, een tien seconden stop-and-go penalty voor. Het uiteindelijke verschil tussen Alonso en Rosberg in die race was een kleine drie seconden, waardoor het uiteindelijk een cruciale straf bleek te zijn.

Maar uiteindelijk werd de regel precies vijftien jaar geleden, in 2009 dus, teruggedraaid onder druk van de teams. En inmiddels was er nieuwe software ontwikkeld die de snelheid regelt van de coureurs die terugkeerden naar de pits om bij te tanken. "Als de safety car wordt ingezet zal het bericht naar alle auto's worden gestuurd, die dan in een 'safety car'-modus schieten", zo vertelde wijlen wedstrijdleider Charlie Whiting toentertijd.

Veel beslissingen door safety car

"Als dat bericht de auto bereikt, weet de software waar de auto zich op het circuit bevindt en wordt de minimale tijd voor de rijder berekend om terug te keren naar de pitstraat. De coureur zal dit moeten respecteren en de informatie zal worden weergegeven op zijn dashboard", zo legde Whiting verder uit. Daardoor zou het onmogelijk zijn om sneller terug te keren naar de pits dan het display in de auto aangeeft.

De teruggedraaide regel, waardoor coureurs 'gewoon' de pitstraat in mogen, heeft voor vele beslissingen in de races gezorgd, met wellicht de bekendste tijdens de sensationele ontknoping van het Formule 1-seizoen van 2021 in Abu Dhabi. De crash van Nicholas Latifi in ronde 53 zorgde voor een safety car en Max Verstappen dook de pits in, terwijl Lewis Hamilton buiten bleef. Dat bleek uiteindelijk de move om de wereldtitel naar zich toe te trekken. Op de baan plaatste Verstappen op nieuwe zachte banden vervolgens de beslissende inhaalactie om zo zijn eerste wereldtitel te veroveren.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko schrikt van vorm Red Bull: "Als Verstappen dat niet lukt, is er iets goed mis"