Kijkend naar de temperaturen in een raceweekend zijn vooral de banden erg gevoelig voor schommelingen. Een graad warmer of kouder kan al grote verschillen maken. Sowieso mag elk team reglementair de banden twee uur opwarmen tot zeventig graden Celsius. Daarna begint de belangrijke fase pas echt, zo vertelt Oliver Albert, simulation & performance engineer bij Mercedes.
"Indien de banden niet de juiste temperatuur bevatten als de coureur een snelle ronde aanvangt, kan dat makkelijk tienden van seconden schelen", stelt Albert. "Onze prioriteit als engineers is om te proberen de band gedurende een out lap in de beste range te krijgen. Bovendien kunnen de omstandigheden tijdens een sessie veranderen en ook verkeer in een out lap heeft impact. Wel hebben de coureurs in principe veel vrijheid om de banden naar hun wens op te warmen."
Mike Elliott, chief technical officer, vult zijn collega aan. "De banden zijn zo geproduceerd dat ze alleen werken in een bepaalde window. Als ze te koud zijn, krijg je te maken met graining. Het rubber laat dan in stukjes los, waardoor de band grip verliest en sneller slijt."
Anderen bekeken ook:
De teams monitoren de temperatuur tijdens het rijden
Teams hebben een trucje om de temperatuur in de banden te checken op de baan. "We bevestigen altijd een aantal sensoren op de auto", vervolgt Albert zijn verhaal. "Daarmee meten we onder andere het oppervlak van de band. Dat aspect is vrij dynamisch en verschilt soms tot wel 100 graden middenin een bocht. De temperatuur van binnenuit reageert langzamer. Dat duurt soms wel vier tot vijf ronden."
De coureurs zijn dus afhankelijk van de data over een band, maar ook van simpele factoren als de buitentemperatuur. Albert denkt bijvoorbeeld dat de teams een uitdagend weekend tegemoet gaan in Las Vegas, waar het in november 's avonds flink afkoelt. "Het is mogelijk dat we daar met hele koude temperaturen te maken krijgen. Dat brengt unieke uitdagingen met zich mee, omdat het lastig is om de banden op te warmen en we niet weten hoe ze reageren in een langere run."
Andere factoren
Ook de ligging van een circuit draagt bij aan het gedrag van de auto. Elliott refereert naar het circuit in Mexico. De hoofdstad Mexico City, waar de Grand Prix wordt gehouden, ligt op tweeduizend meter hoogte. "Die locatie is erg uitdagend voor het koelen van de auto, omdat de lucht zo ijl is. Een gevolg daarvan is ook dat het lastig wordt om veel downforce te genereren. Het circuit bevat een lang recht stuk, maar toch rijden we altijd met maximale downforce."
"Op sommige andere circuits zijn er weer flink wat pittige remzones", legt Elliott nog een uitdaging uit. "In dat geval worden de remmen snel heter. Als je een langzame bocht ingaat, komt er weinig wind door de luchthappers. De hitte heeft dan invloed op de remmen én de klauwen die de remmen controleren."
Bekijk de onderstaande video voor de volledige uitleg van Mercedes!
Ook interessant:
Alles wat je moet weten over de 'toetreding' van Andretti tot de Formule 1
F1-journalist Aaron Deckers en RacingNews365 F1-host Joris Mosterdijk vertellen je alles over het nieuws omtrent Andretti. De FIA gaf het team groen licht voor de toetreding tot de Formule 1, maar er is nog niets zeker. Waarom? Deckers verklaart in de onderstaande video.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!