Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Hoe Red Bull ondanks een gigantische inhaalslag van McLaren een voorsprong behoudt

Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365, legt de McLaren- en Red Bull-bolides onder de loep. Wat zijn de grootste verschillen en wanneer werden de grootste (en belangrijkste) updates geïntroduceerd?

Verstappen Norris Qatar
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Er valt niet over te twisten dat McLaren een van de teams is met de meeste vooruitgang gedurende het Formule 1-seizoen. We hebben herhaaldelijk de ontwikkelingsroute van het team uit Woking geanalyseerd om te kijken hoe het project van de MCL60 in goede banen werd geleid na een niet competitieve start van het jaar.

De resultaten van de laatste vier races hebben duidelijk gemaakt dat de beslissing van teambaas Andrea Stella om de basis van de auto niet verder te ontwikkelen, de juiste keuze was: halverwege het seizoen werd een nieuwe versie van de auto geïntroduceerd, in de Britse Grand Prix om precies te zijn.

In de praktijk leerde het team flink van het concept van de auto, om vervolgens de kritieke punten weg te filteren en hier oplossingen voor te vinden. Een beslist lange periode in termen van tijd en niet toepasbaar voor alle teams. Ferrari of Mercedes werden bijvoorbeeld om imago-technische redenen gedwongen om zo snel mogelijk te verbeteren, waardoor er compromissen zijn gevonden die nooit optimaal waren.

Op dynamisch gebied heeft de MCL60 geen wijzigingen ondergaan. Al vanaf het begin is de bolide uitgerust met een pull-rodsysteem aan de voorkant en een push-rod aan de achterkant, wat effectief dezelfde keuze is als de afgelopen twee bolides van Red Bull. Dit betekent echter niet dat de balans, vooral de 'pitch control' (de helling van de auto) hetzelfde is.

De voorwielophanging van de Red Bull wordt, zoals we al vaker aan hebben gegeven, gekenmerkt door een sterke 'anti-duik' aan de voorkant van de auto, waardoor de lastoverdracht (gewicht longitudinaal gemeten) zeer effectief is.

Verschil tussen Red Bull en McLaren

Ondanks de overeenkomsten die hierboven zijn beschreven, hebben de twee single seaters een verschillende dynamiek. De recente competitieve prestaties van McLaren leken echter dicht bij die van Red Bull te liggen, maar het is moeilijk om in te schatten welke specifieke onderdelen daaraan hebben bijgedragen. We weten wel dat de evolutie van de MCL60 zich voornamelijk concentreerde op de vloer van de auto, vooral het ontwerp van de Venturi-kanalen, en de zijrand van de vloer.

Ook het deel van het kanaal onder de sidepods en het bovenste profiel is radicaal gewijzigd. In wezen kunnen we stellen dat McLaren met deze aanpassingen meer downforce genereert. Daarbovenop is vooral de gewichtsverdeling verbeterd. Dit heeft ervoor gezorgd dat de dynamiek van de auto sterk verbeterd is, wat zorgt voor een competitieve bolide op circuits met medium-high downforce en scherpe veranderingen van richting.

Er kan gezegd worden dat, in tegenstelling tot de Red Bull RB19, de MCL60 nog geen volledige 'all round single seater' is. De auto is nog niet in staat om zich perfect aan te passen op elk type circuit. De downforce die door de vloer wordt gegenereerd is zeker toegenomen, maar de totale belasting die wordt gegenereerd op de snelle circuits is nog steeds niet optimaal.

Het lijkt daarom terecht om te stellen dat Red Bull nog een voordeel heeft op McLaren in de hoeveelheid downforce die wordt gegenereerd door de vloer en het bodywork, waardoor de afhankelijkheid van de downforce gegenereerd door de vleugels nog altijd minder is.

De McLaren-bolide: nieuwe sidepod

De breedte van de sidepod-inlaten is verkleind, zodat de voorkant van de sidepods een beter profiel kent en de luchtstromen naar de achterkant van de bolide beter zijn.

MCL60: Nieuwe zijkant van de vloer

De zijrand van de vloer is opnieuw ontworpen, met in het achterste gedeelte een horizontale sleuf voor de achterwielen, dit om de luchtstromen eromheen beter te geleiden.

MCL60: Stijvere vloer aan de achterkant

Opvallend in Zandvoort was de werkwijze van McLaren bij het aanpakken van de doorbuigingen achteraan de bolide. Het doorbuigen van de achterkant van de vloer werd verhinderd door meerdere steunen toe te voegen. In de nieuwste versie bestaan die niet meer, wat zorgt voor een 'zuivere' aerodynamische luchtstroom.

De Red Bull-bolide: Pitch center

Een van de meest relevante dynamische kenmerken van de Red Bull-bolide is het stabiele gedrag van de auto, dat niet zorgt voor veranderingen in de rijhoogte. Dit komt door de positie van het pitch center, zoals hieronder afgebeeld.

RB19: Evolutie van de vloerrand

Ook bij de RB19 is dit een gebied waar de focus op werd gelegd door de Red Bull-engineers: de evolutie van de randen van de vloer.

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Technische Formule 1-analyses RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Live reacties na eerste pole Verstappen in Miami