Er valt niet over te twisten dat McLaren een van de teams is met de meeste vooruitgang gedurende het Formule 1-seizoen. We hebben herhaaldelijk de ontwikkelingsroute van het team uit Woking geanalyseerd om te kijken hoe het project van de MCL60 in goede banen werd geleid na een niet competitieve start van het jaar.
De resultaten van de laatste vier races hebben duidelijk gemaakt dat de beslissing van teambaas Andrea Stella om de basis van de auto niet verder te ontwikkelen, de juiste keuze was: halverwege het seizoen werd een nieuwe versie van de auto geïntroduceerd, in de Britse Grand Prix om precies te zijn.
In de praktijk leerde het team flink van het concept van de auto, om vervolgens de kritieke punten weg te filteren en hier oplossingen voor te vinden. Een beslist lange periode in termen van tijd en niet toepasbaar voor alle teams. Ferrari of Mercedes werden bijvoorbeeld om imago-technische redenen gedwongen om zo snel mogelijk te verbeteren, waardoor er compromissen zijn gevonden die nooit optimaal waren.
Op dynamisch gebied heeft de MCL60 geen wijzigingen ondergaan. Al vanaf het begin is de bolide uitgerust met een pull-rodsysteem aan de voorkant en een push-rod aan de achterkant, wat effectief dezelfde keuze is als de afgelopen twee bolides van Red Bull. Dit betekent echter niet dat de balans, vooral de 'pitch control' (de helling van de auto) hetzelfde is.
De voorwielophanging van de Red Bull wordt, zoals we al vaker aan hebben gegeven, gekenmerkt door een sterke 'anti-duik' aan de voorkant van de auto, waardoor de lastoverdracht (gewicht longitudinaal gemeten) zeer effectief is.
Anderen bekeken ook:
Verschil tussen Red Bull en McLaren
Ondanks de overeenkomsten die hierboven zijn beschreven, hebben de twee single seaters een verschillende dynamiek. De recente competitieve prestaties van McLaren leken echter dicht bij die van Red Bull te liggen, maar het is moeilijk om in te schatten welke specifieke onderdelen daaraan hebben bijgedragen. We weten wel dat de evolutie van de MCL60 zich voornamelijk concentreerde op de vloer van de auto, vooral het ontwerp van de Venturi-kanalen, en de zijrand van de vloer.
Ook het deel van het kanaal onder de sidepods en het bovenste profiel is radicaal gewijzigd. In wezen kunnen we stellen dat McLaren met deze aanpassingen meer downforce genereert. Daarbovenop is vooral de gewichtsverdeling verbeterd. Dit heeft ervoor gezorgd dat de dynamiek van de auto sterk verbeterd is, wat zorgt voor een competitieve bolide op circuits met medium-high downforce en scherpe veranderingen van richting.
Er kan gezegd worden dat, in tegenstelling tot de Red Bull RB19, de MCL60 nog geen volledige 'all round single seater' is. De auto is nog niet in staat om zich perfect aan te passen op elk type circuit. De downforce die door de vloer wordt gegenereerd is zeker toegenomen, maar de totale belasting die wordt gegenereerd op de snelle circuits is nog steeds niet optimaal.
Het lijkt daarom terecht om te stellen dat Red Bull nog een voordeel heeft op McLaren in de hoeveelheid downforce die wordt gegenereerd door de vloer en het bodywork, waardoor de afhankelijkheid van de downforce gegenereerd door de vleugels nog altijd minder is.
De McLaren-bolide: nieuwe sidepod
De breedte van de sidepod-inlaten is verkleind, zodat de voorkant van de sidepods een beter profiel kent en de luchtstromen naar de achterkant van de bolide beter zijn.
MCL60: Nieuwe zijkant van de vloer
De zijrand van de vloer is opnieuw ontworpen, met in het achterste gedeelte een horizontale sleuf voor de achterwielen, dit om de luchtstromen eromheen beter te geleiden.
MCL60: Stijvere vloer aan de achterkant
Opvallend in Zandvoort was de werkwijze van McLaren bij het aanpakken van de doorbuigingen achteraan de bolide. Het doorbuigen van de achterkant van de vloer werd verhinderd door meerdere steunen toe te voegen. In de nieuwste versie bestaan die niet meer, wat zorgt voor een 'zuivere' aerodynamische luchtstroom.
De Red Bull-bolide: Pitch center
Een van de meest relevante dynamische kenmerken van de Red Bull-bolide is het stabiele gedrag van de auto, dat niet zorgt voor veranderingen in de rijhoogte. Dit komt door de positie van het pitch center, zoals hieronder afgebeeld.
RB19: Evolutie van de vloerrand
Ook bij de RB19 is dit een gebied waar de focus op werd gelegd door de Red Bull-engineers: de evolutie van de randen van de vloer.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Technische Formule 1-analyses RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!