Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Verstappens rijstijl voor ontwikkelingsproblemen bij Red Bull zorgde

De feedback van de Formule 1-coureurs zijn enorm belangrijk voor het team. Degene achter het stuur kan als geen ander aanvoelen wat wel en wat niet goed gaat bij de auto, maar het kan soms ook voor problemen zorgen. In 2020 ging het bijna fout bij Red Bull door de feedback van Max Verstappen.

Gedurende een Formule 1-seizoen wordt de bolide ontwikkeld aan de hand van verschillende soorten feedback en data. Naast de telemetrie en de tests in de simulator en in de windtunnel is ook de feedback van een coureur enorm belangrijk voor het upgraden van de wagens. In 2020 ging dit bijna fout bij Red Bull, nadat ze de RB16 aanpasten met het oog op de voorkeur van de Nederlander. Het seizoen begon sterk volgens Pierre Wache, technical chief bij Red Bull, maar daarna ontstonden er wat problemen. Dit had te maken met het aanpassen van de RB16 in het voordeel van Verstappen. "Het jaar begon niet zo ver van Mercedes verwijderd, maar het ging in rond het midden van het seizoen ineens slecht, waarna het weer beter werd. We zijn duidelijk de verkeerde richting ingeslagen en hebben het daarna hersteld", aldus de engineer bij Motorsport Magazine.

Waar ging het fout bij Red Bull?

Volgens Wache heeft Red Bull de verkeerde richting in gekozen met het doorontwikkelen van de bolide. Dit was het indirecte gevolg van de rijstijl en voorkeur van Verstappen. "De auto had een karakteristiek wat hij fijn vond en waardoor hij sneller kon gaan. Hierdoor zijn we wat meer deze richting ingegaan, waarna de rondetijden verbeterden." "Dit bracht echter wel wat instabiliteit met zich mee bij het ingaan van de bocht. Uiteindelijk kwamen we op een punt terecht waarbij we op de limiet zaten en we niet sneller konden gaan." Het hoogtepunt van het doorontwikkelen was bereikt met deze richting, waardoor het team als het ware 'vast' zat. "Daarnaast was de auto erg lastig te besturen voor andere coureurs", aldus Wache. Verstappen kon goed omgaan met de instabiliteit van de RB16, maar door de beperkte ontwikkelingsmogelijkheden moest Red Bull op zoek naar een andere route om verder op te kunnen bouwen. "Sommige karakteristieken maakten het heel lastig om de performance waar te maken. Deze karakteristieken vonden we na mid-season 2020. Het was de grootste beperking van de bolide en hier zijn we vanaf gestapt. Dit gaf ons een goede fundering voor 2021."

'Ironisch dat het talent van Max het probleem veroorzaakte'

Door Verstappens rijstijl was de instabiliteit van de RB16 geen probleem voor de medewerkers van Red Bull, maar uiteindelijk liep de Oostenrijkse renstal vast. "Het is best ironisch dat in 2020 het talent van Max bijdroeg aan het veroorzaken van het probleem", vindt Wache. "Soms kan je een auto op het randje veel sneller maker, maar soms realiseer je je dat je de verkeerde kant bent ingeslagen." Uiteindelijk nam Red Bull de juiste beslissing door een sterkere fundering neer te leggen voor het ontwikkelen van de RB16B. Deze keuze bleek goud waard, want samen met de progressie van Honda en het aanpassen van de achterkant van de bolide kon Verstappen in 2021 de coureurstitel verzilveren.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'