Honda kwam in 2015 terug in de Formule 1 om samen met McLaren de hoogtijdagen van eind jaren '80 en begin jaren '90 weer te doen herleven, maar na een kwakkelend huwelijk van drie seizoenen scheidden de wegen van de twee partijen. De Japanners gaven de droom om Formule 1-races te winnen echter nog niet op. In 2018 gingen ze namelijk in zee met Toro Rosso, waarna een jaar later ook Red Bull zich aan de balie in Japan meldde. Die samenwerking verloopt tot nu toe prima. Het eerste seizoen zou een 'overgangsjaar' worden, maar na twaalf races hebben Red Bull en motorleverancier Honda samen zelfs al twee overwinningen en vijf podiumplekken aan hun palmares toe kunnen voegen. Een van de sterke punten van de samenwerking tussen Red Bull en Honda is volgens Toyoharu Tanabe, technisch directeur van Honda's Formule 1-tak, de manier waarop de twee partijen met elkaar communiceren: "Honda zit namelijk graag dicht op het team en haar coureurs." "Als ze vragen hebben, dan proberen we die zo snel mogelijk te beantwoorden", zo laat de Japanner optekenen tegenover het officiële Formule 1-kanaal. "We leveren graag de best mogelijke service aan zowel het team als de coureurs die met een Honda-motor rondrijden." Niet alleen op het gebied van communicatie, maar ook op de baan levert Red Bull-Honda overduidelijk betere prestaties, meent Tanabe: "We zien duidelijk dat er steeds meer verbetering optreedt en we beter gaan presteren, zeker qua vermogen en daar zijn we zeer tevreden mee." Er is ook nog een andere Honda-partij die een groot aandeel heeft in de vorderingen die de Japanners maken, namelijk de vliegtuig-afdeling. Tanabe legt uit: "Er zijn aspecten van de technologie achter onze Formule 1-motor die overlap hebben met de technologie achter Honda's vliegtuigmotoren." "Het afgelopen jaar hebben zij ons bijvoorbeeld goed op weg geholpen met de betrouwbaarheid van onze motor en dit jaar hebben we mede dankzij hen goede stappen vooruit gezet wat betreft onze turbocharger ", aldus Tanabe. Naar verwachting zal Honda ergens tijdens de komende Grands Prix de vierde motor introduceren, die qua vermogen voor een grote sprong vooruit moet zorgen. Zodra dat gebeurt zullen de coureurs van zowel Red Bull als Toro Rosso echter wel een gridstraf krijgen, omdat ze dan het maximale aantal motoren van drie per seizoen hebben overschreden.
Meest gelezen