Nadat verscheidene Formule 1-bolides tijdens het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan heel veel last hadden van porpoising, besloot de FIA in te grijpen. De autosportbond kwam met een zogeheten Technical Directive, via welke de teams regelverduidelijkingen krijgen doorgestuurd. Hierin stond in dat de F1-teams met behulp van een nog op te stellen formule zouden worden gecontroleerd of hun auto niet te hard stuiterde. Bleek dat wel zo te zijn, dan moest de rijhoogte omhoog en mocht dat nog niet helpen dan konden ze worden gediskwalificeerd. Uiteindelijk werd er in Canada niet gehandhaafd, maar werd die race, net als de race afgelopen weekend in Groot-Brittannië en aankomend weekend in Oostenrijk, gebruikt om data te verzamelen. Inmiddels is er een formule opgesteld en zal er vanaf de Franse Grand Prix, over ruim twee weken, worden gehandhaafd. Daarnaast heeft de FIA ook aangegeven de regels omtrent de plank onder de vloer van de F1-bolides aan te willen gaan scherpen. Sommige teams zouden volgens de FIA namelijk de regels creatief interpreteren, waardoor die plank op sommige plekken flexibeler is dan de voorgeschreven 2mm waar op gecontroleerd wordt. Mercedes gaf aan in shock te zijn toen ze hoorden dat er mogelijk werd gespeeld met de flexibiliteit van de plank. "Sommige teams zijn waarschijnlijk over de grens gegaan", zei Toto Wolff. "De FIA zal ontevreden genoeg zijn geweest om in te grijpen", riep de Technisch Directeur van Mercedes. "Wij hoeven niets aan te passen en de kans is aanwezig dat onze concurrenten dat wel moeten doen, waardoor we dichter bij kunnen komen", voegde Andrew Shovlin er aan toe.
Horner: "De problemen lossen zich vanzelf op"
Als we naar de reacties uit het Red Bull-kamp kijken, dan is teambaas Christian Horner niet heel erg onder de indruk van alle wijzigingen. Hij zet zijn vraagtekens bij de formule om porpoising te bepalen en de mogelijkheid dat de FIA een team daardoor kan verplichten om de rijhoogte aan te passen. "De dingen die ze in willen voeren zijn vrij gecompliceerd", zucht hij ten overstaan van onder andere RacingNews365 . "Dat is zorgelijk. Hoe ga je met individuele gevallen en dat soort zaken om? Als je het door de ogen van een purist bekijkt, dan is het niet ideaal, want de FIA krijgt zo meer invloed op onze auto's en hoe we deze afstellen. Wanneer komt het moment dat ze gaan zeggen: 'zo hoog precies moet je je auto zetten', of 'je moet met deze achtervleugel rijden'?" "Het is een gevaarlijke weg om te bewandelen. Ik snap dat het gebeurt onder het mom van veiligheid omdat het porpoising bij enkele bolides erg extreem is. Hopelijk is het een mechanisme dat alleen dit jaar wordt gebruikt en hopelijk lossen de teams hun problemen op. Ik ben er van overtuigd dat de teams uiteindelijk weer dichter op elkaar zullen komen qua prestaties, maar dit is zeker niet de kant die we op willen gaan, waarbij de FIA de set-up dicteert door middel van directives" Bovendien was de hele TD volgens Horner overbodig, want uiteindelijk zullen de problemen vanzelf opgelost worden. "Voor ons is het geen probleem en ik heb begrepen dat alle teams tijdens de GP van Canada binnen de toegestane grenzen zaten. Het zou dus niets veranderen. Alleen in Bakoe was er één team dat significant buiten de toegestane limiet zat ." "Theoretisch gezien zou het dus niet echt iets veranderen voor ons, waardoor het oneerlijk is dat we plots op een andere manier onze auto moeten af gaan stellen. Maar ik ga er van uit dat de TD er alleen is om de set-up van de teams op een lijn te krijgen en ervoor te zorgen dat er geen te agressief gestuiter is voor de coureurs." "Zoals ik eerder al zei, denk ik dat de teams vanzelf naar elkaar toe zullen komen. De geschiedenis toont dat aan. Als je wilt dat de teams dichter naar elkaar komen, dan moet je de regels onveranderd laten. De problemen met porpoising zullen op die manier volgens jaar niet eens een discussiepunt zijn", aldus de teambaas van Red Bull.
Red Bull benadrukt: "Wij hoeven niets te wijzigen"
En wat betreft die plank onder de vloer, waarvan Mercedes vermoedt dat Red Bull en/of Ferrari creatief omgaan met de flexibiliteit ervan? Volgens Wolff hebben sommige teams de regels namelijk op een bijzondere wijze geïnterpreteerd. Horner deelt het goede nieuws dat dat gedeelte van de TD eveneens geen invloed zal hebben op zijn team. Met de uitspraken van Wolff, over de interpretatie van de regels, kan hij bovendien al helemaal niets. "Wij zijn niet van plan om veranderingen door te voeren naar aanleiding van deze Technical Directive. Regels moeten zwart-wit zijn. Op deze manier gaan we eindigen met encyclopedieën aan regels die veel te gecompliceerd zijn. Er bestaat niet zoiets als de ‘intentie’ van de regels. Het is binair. Het is het een of het ander. Dus er staan veel dingen op de agenda tijdens de technische vergadering in Oostenrijk. Twee uur zal niet genoeg zijn denk ik." "De FIA mag in ieder geval elk mogelijke test introduceren (wat betreft de flexibiliteit van onderdelen, red.) waarvan ze denken dat deze relevant is voor de regels. We zullen zien welke kant we opgaan. Wij hoeven in ieder geval geen wijzigingen te maken", benadrukt de Brit.
Meest gelezen