Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Kappen met die straatraces: deze vijf circuits moeten terugkeren op de F1-kalender

Tegenwoordig is het vaste koek in de Formule 1: als er een nieuwe Grand Prix aangekondigd wordt, betreft het negen van de tien keer een stratencircuit. En dat terwijl er zoveel prachtige traditionele circuits om een race schreeuwen. Deze vijf circuits moeten zeker terugkeren op de F1-kalender.

De Grand Prix van Spanje verplaatst in 2026 van het klassieke circuit in Barcelona naar een stratencircuit in Madrid. Het past in de recente trend van de Formule 1, want de afgelopen jaren werden stratencircuits in Miami, Las Vegas en Saoedi-Arabië aan de kalender toegevoegd. Zo nu en dan ging dat ten koste van klassiekers die echt gemist worden door de coureurs. De volgende vijf banen zijn ontzettend in trek en horen op de kalender thuis.

Mugello

We beginnen met de favoriet van Max Verstappen: Mugello, Italië! Het prachtige circuit was in het coronajaar 2020 eenmalig het decor voor een Grand Prix in de Formule 1 en viel meteen in de smaak. De onboardbeelden van de kwalificatie blijven legendarisch, zeker omdat het dat jaar misschien wel om de snelste bolides uit de geschiedenis ging. Zoek ze voor de gein eens op en je staat versteld van de snelheid, vooral in de bochten. Er zitten namelijk meer snelle dan langzame bochten in.

Het gaat dus om een persoonlijke favoriet van Verstappen. De Nederlander zei recentelijk nog dat Mugello als het aan hem ligt snel terug moet keren. "Mugello wil ik wel weer terug zien. Dat is wel een vet circuit en daar heb ik ook niet zoveel geracet."

Nürburgring

De Nürburgring is nog zo'n circuit dat in 2020 eenmalig terugkeerde. Vroeger was het echter een klassieker, ook door de rijke geschiedenis van de 20,8 kilometer lange Nordschleife. Daar werden in totaal 22 Grands Prix georganiseerd, maar onder andere vanwege de veiligheid ging de focus op de kortere lay-out: de Nürburgring.

In 1984 raceten de Formule 1-bolides voor het eerst op de moderne versie van het circuit. Coureurs vonden het prachtig vanwege de lay-out, maar door financiële problemen verdween de Nürburgring meermaals van de kalender. Ook vond de Grand Prix van Duitsland op een gegeven moment om het jaar in Hockenheim plaats. In 2013 werd uiteindelijk de laatste, reguliere race op de Nürburgring georganiseerd. Sebastian Vettel won toen voor eigen publiek. Lewis Hamilton pakte de zege tijdens de 'coronarace' in 2020.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Hockenheim

Over Hockenheim gesproken: dat circuit hoort stiekem ook op de kalender te staan. Of het nu over het lange rechte stuk, de hairpin of het stadiongedeelte gaat, de Hockenheimring staat bol van de klassieke bochten én spektakel. Neem de laatste editie in 2019, waar Verstappen in de stromende regen een knotsgekke race vol incidenten won.

Een jaar eerder speelde de regen ook een hoofdrol. Hamilton en Sebastian Vettel waren in een felle titelstrijd verwikkeld. Vettel, de lokale held, crashte in het stadiongedeelte, waardoor Hamilton in een zetel naar de zege kon rijden. De Hockenheimring: een schoolvoorbeeld van een klassiek circuit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Turkije

Zeg 'bocht 8' en Istanbul Park, Turkije, komt meteen naar boven. De vier opeenvolgende knikken linksaf zorgden jarenlang voor adrenaline, G-krachten en slachtoffers. Vettel crashte er - in een training weliswaar - hard in 2011. Toch krijgt iedere coureur de kriebels als hij aan bocht 8 denkt. Het gaat immers om het ultieme racegevoel.

Turkije had in de coronaperiode de eer om twee races te organiseren. Hamilton won ze allebei en haalde in 2020 zijn zevende wereldtitel binnen met een weergaloze prestatie. De Brit liet iedereen zijn hielen zien in een glijfestijn. Waarom het zo glad was? De organisatie had nieuw asfalt neergelegd en de regen spoelde de aanwezige grip weg. Dat is ook Istanbul Park.

			© FIA Pool Image for Editorial Use
	© FIA Pool Image for Editorial Use

Maleisië

Uiteraard mag Sepang International Park niet in dit lijstje ontbreken. Van stortbuien tot mooie races op het droge, de Grand Prix van Maleisië verveelde nooit. Toch springt vooral de lay-out van het circuit eruit. Twee lange rechte stukken worden afgewisseld met doordraaiers en harde remzones en daarom is het ontzettend jammer dat de Formule 1 er niet meer te bewonderen is.

Van 1999 tot en met 2017 werden er Grands Prix georganiseerd in de Aziatische staat. De laatste winnaar? Verstappen! De Nederlander passeerde Hamilton in de openingsfase en reed soeverein naar zijn tweede zege van dat moment.

Of we de genoemde circuits ooit nog terug gaan zien in de F1? Het is onwaarschijnlijk, maar hoop doet leven. Welk circuit zou jij het liefst terugzien? Laat het weten in de poll!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Interview Piastri oordeel over Verstappen na eerste seizoen vooraan het veld