De camera's waren in de slotfase van de race op het Circuit of the Americas bijna alleen maar op Max Verstappen en Lando Norris gericht. Het gevecht om het laatste plekje op het podium werd een fraai steekspel, waarbij Norris al verschillende keren probeerde om Verstappen te verschalken. Maar toen kwam vervolgens het moment waarop de Brit buitenlangs ging bij bocht 12 en Verstappen inhaalde.
"Dit is waar het allemaal vreselijk rommelig en mogelijk zelfs verwarrend wordt. Bij het uitkomen van de bocht reed Verstappen net buiten de baan, terwijl Norris veel wijder ging. Lando gaf gas en stoomde over de uitloopstrook om de derde plaats te pakken, tot onvermijdelijk chagrijn bij Max", zo begint Brundle zijn verhaal bij Sky Sports F1.
"Er zijn sportieve reglementen voor het overtreden van de track limits om het speelveld af te bakenen en er zijn F1 Driving Standards Guidelines. Wat mij betreft is het laatstgenoemde een blauwdruk om het inhalen te ontmoedigen, vooral via de buitenkant. Er zijn belangrijke referentiepunten die moeilijk te definiëren zijn voor zowel coureurs als stewards. Dan gaat het over waar precies de apex van een bepaalde bocht is over de hele breedte van het circuit, samen met specifieke posities van de vooras en spiegels tijdens bijvoorbeeld een inhaalactie."
"Bovendien kan een coureur het systeem bespelen door bijvoorbeeld gas te geven en wijd te gaan, waardoor de inhalende coureur aan de binnenkant wordt bestraft omdat hij geen 'eerlijke en acceptabele breedte' heeft tussen de apex en het uitkomen van de bocht", zo stelt Brundle.
Wie was wie aan het inhalen?
"Ik weet niet wat er gebeurd is met de let them race-aanpak van een tijdje geleden, die redelijk goed werkte. Maar als je een auto passeert aan de binnenkant van een bocht, terwijl je de auto onder controle houdt, de banden niet blokkeert en binnen de grenzen van de baan blijft, heb je de bocht als je het mij vraagt gewoon gewonnen en kun je de normale racelijn nemen bij het uitkomen van de bocht. Dan is het aan de coureur die gepasseerd is om te wijken, niet om gas te geven en onvermijdelijk wijd te gaan. George Russell kreeg hiervoor een onredelijke straf in Austin, omdat de richtlijnen moesten worden toegepast. Net als bij anderen."
"Als Russell werd gestraft omdat hij Valtteri Bottas naar buiten duwde, had Verstappen dan niet ook gestraft moeten worden omdat hij Norris naar buiten duwde in dezelfde bocht? En hier is nog een vraag, gezien het feit dat Norris Verstappen aan de buitenkant voor bocht 12 had ingehaald, toen Verstappen aan de binnenkant terugkwam: wie was er dan eigenlijk aan het inhalen bij de apex van de bocht? Verstappen of Norris?", zo vraagt Brundle zich hardop af.
De Brit pleit ervoor om actie te ondernemen. "We hebben tijdens de Grand Prix van Oostenrijk gezien hoe een eenvoudig stukje gravel het rijden buiten de baan kan ontmoedigen, zonder dat er hoge kerbstones zijn die de auto's gevaarlijk de lucht in kunnen slingeren. Het kost geld om dit te vervangen en weer aan te passen voor de motorraces, waar het gewoon niet werkt. Maar op de grote schaal van de Formule 1 is dat niet duur."
Brundle vervolgt: "De lay-out van het circuit en de uitloopstroken creëren problemen en de steeds complexere regels voor het rijden zorgen er niet voor dat alle onvermijdelijke en uiteenlopende problemen worden opgelost. Geef de scheidsrechters simpelweg niet de schuld. Dat is niet eerlijk en lost het probleem niet op. De richtlijnen voor de coureurs moeten serieus worden bijgesteld vereenvoudigd."
Ook interessant:
De Grand Prix van de Verenigde Staten werd vooral een race tussen Max Verstappen en Lando Norris. Hoe hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de GP beleefd? Ze bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Win 50 keer je inzet indien Verstappen of een andere favoriet de GP van Las Vegas wint!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!