Tijdens het Grand Prix-weekend in China werd voor het eerst onder het nieuwe sprintformat verreden. Met één vrije training achter de rug moesten de Formule 1-coureurs al kwalificeren voor de sprintrace, die op zaterdag verreden werd. Na de sprintrace was er geen tijd om te relaxen: een aantal uur laten stonden de mannen alweer klaar voor de kwalificatie van de Grand Prix, die zoals gewoonlijk op zondag werd verreden.
Het sprintformat is aangepast na kritiek op het format van vorig jaar, waarbij de kwalificatie voor de Grand Prix nog op vrijdag verreden werd met de sprintkwalificatie op zaterdag, voor de sprintrace zelf. In een column voor Speedweek maakt Red Bull-adviseur Helmut Marko de balans op na het eerste sprintweekend van 2024. "We hebben inmiddels het eerste sprintweekend van het jaar achter de rug, het tweede volgt binnenkort in Miami. Ik heb twee meningen over het sprintformaat."
Aan de ene kant genereert het sprintformat meer inkomsten en kunnen de fans genieten van meer actie op de baan gedurende een raceweekend, zo stelt Marko. "Red Bull organiseert de Grand Prix van Oostenrijk. Het is simpelweg een bonus voor de toeschouwers en dus voor de organisator dat de fans op vrijdag een kwalificatie en op zaterdag een race aangeboden krijgen. Deze twee dagen zijn dus makkelijker in de markt te zetten dan het klassieke weekendformat. Dat is de commerciële kant."
"Aan de sportieve kant ben ik meer fan van het traditionele proces, omdat een sprint iets wegneemt van het hoofdevenement. Bovendien kan de set-up verkeerd zijn, omdat je maar één vrije training hebt, zoals ons twee jaar geleden in Brazilië overkwam. Met de reglementen van toen, waarin nauwelijks wijzigingen aan de auto waren toegestaan, was een race zo goed als verloren. Conclusie over de sprint: als organisator ja, als raceliefhebber nee."
Anderen bekeken ook:
Nieuwe puntentelling
Daarnaast haakt Marko in op de verhalen over een eventuele nieuwe puntentelling. Het is momenteel erg moeilijk voor de coureurs van de onderste vijf teams om punten te halen in de race. Want als iedereen van de top vijf-teams een goede dag heeft, zijn de punten al vergeven. Al moet de Oostenrijker wel een uitzondering maken in dit verhaal, en dat is Aston Martin-coureur Lance Stroll.
"Er wordt momenteel in de Formule 1 gesproken over het toekennen van punten aan de top twaalf, en niet alleen voor de top tien zoals vandaag de dag", zo vervolgt hij verderop in zijn column. "De reden: er zijn twee verschillende klassen ontstaan. Als de coureurs van de top vijf-teams geen technische problemen hebben en meneer Stroll een normale dag heeft, dan zijn er geen punten voor de andere vijf raceteams."
Dit probleem is een gevolg van de ontwikkelingen in de sport. "Het budgetplafond heeft het veld dichter bij elkaar gebracht, wat tot uiterst spannende gevechten in het middenveld leidt. Dit zou op de een of andere manier beloond moeten worden. Als tien coureurs zo hard vechten maar geen hoop hebben op een punt, dan is het misschien tijd om iets te veranderen."
"Daarbij komt nog de enorme betrouwbaarheid die we in het Formule 1-veld zien. Vroeger zagen we dat een coureur op de 15e plaats twee keer werd gepasseerd door de leider. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Punten voor de top twaalf zie ik dan ook als de juiste ontwikkeling."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!