Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

McNish vreest onvoldoende erkenning voor 'sensationeel' huzarenstukje Verstappen: "Bovenmenselijk"

Allan McNish ziet het einde van Max Verstappens heerschappij naderen. De drievoudig Le Mans-winnaar, momenteel senior consultant bij Audi's F1-project, voorspelt dat de Nederlandse coureur zijn titel na vier jaar zal verliezen - ondanks wat hij omschrijft als een 'bovenmenselijke' kwalificatieronde op Silverstone.

Verstappen Q Silverstone
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De cijfers ondersteunen bovenstaande analyse van Allan McNish. Met 69 punten achterstand op Oscar Piastri halverwege het seizoen staat Verstappen voor een ongekende uitdaging. Waar de RB21 voorheen domineerde, moet de Nederlander nu tot het uiterste gaan om competitief te blijven.

"Mijn persoonlijke gevoel is dat zijn periode van aaneengesloten wereldkampioenschappen aan het einde van het jaar zal eindigen," aldus McNish tegen RacingNews365. "Het gat in prestaties en de wisselvalligheid van prestaties is te groot."

De keuze voor een lage downforce achtervleugel op Silverstone illustreert Red Bulls wanhoop. In droge omstandigheden had deze strategie kunnen werken, maar de regenval maakte de RB21 vrijwel onbestuurbaar. Verstappen gleed van de tweede naar de tiende plaats, een dramatische terugval die zijn titelkansen verder schaadde.

McNish erkent de logica achter Red Bulls gok: "Ze hebben een paar gokken genomen. Ze hebben dat op Spa-Francorchamps ook vrij vaak gedaan. Ze reden met super lage downforce op Spa, en daar werkte dat voor hen. Daar kregen ze het voor elkaar."

De data tonen echter het probleem. Waar Verstappen eerder kon compenseren met superieure racepace, ontbreekt die marge nu. De McLaren MCL39 biedt coureurs meer speelruimte, terwijl Verstappen 'met het mes tussen de tanden' moet rijden om mee te kunnen.

Verstappens poleposition op Silverstone - een tiende sneller dan Piastri - wordt door McNish beschouwd als een van de grootste rondes ooit. "Dat was bovenmenselijk. Dat was absoluut sensationeel," stelt de Schot.

"Dat was een ronde die waarschijnlijk niet echt de erkenning zal krijgen, maar hij zou erkend moeten worden als één van de grootste ronden ooit, omdat hij normaal gesproken op geen enkele manier een dergelijke voorsprong op Lando Norris en Oscar Piastri had kunnen pakken."

De kloof tussen Verstappen en zijn teamgenoten illustreert zijn uitzonderlijke niveau. McNish benadrukt dat: "Max voelt al eerder dan welke andere coureur dan ook de kleinste bewegingen in de auto. Als je een coureur hebt die dat uitzonderlijke gevoel heeft, dan kun je beginnen te spelen met deze strategieën, en je hebt een halve kans dat het lukt", aldus McNish.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Red Bull Wat betekent de breuk tussen Red Bull en Horner voor Verstappen?