Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
James Allison

Mercedes-kopstuk ziet duidelijk verbeterpunt: "Dan kunnen we wat aanpakken"

De technisch directeur van Mercedes, James Allison, ziet dat het team moet verbeteren in de samenhang tussen de gegevens op de baan en in de fabriek. Dat komt namelijk nog niet heel erg overeen bij het team uit Brackley.

Hamilton Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2024 lijkt opnieuw niet het jaar te worden voor Mercedes. Sinds de invoering van de nieuwe regels in 2022 die ervoor zorgden dat het ground-effect terugkeerde in de Formule 1, heeft het team uit Brackley geen wagen meer kunnen bouwen die structureel om de overwinningen mee kan vechten. De laatste overwinning van Lewis Hamilton dateert uit 2021, George Russell wist de enige Grand Prix-overwinning voor Mercedes met de huidige regelgeving te pakken: hij was de overwinnaar tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2022.

Een van de problemen waar Mercedes al een tijdje mee kampt, is dat de gegevens uit de simulator niet overeenkomen met wat de auto op de baan laat zien. James Allison, technisch directeur bij de Zilverpijlen, gaat daar nu dieper op in. "Er zijn altijd correlatieproblemen tussen wat je ziet in de fabriek en op de baan, in elk jaar en bij elk team. De fabriek is namelijk een soort verkleinde versie van de werkelijkheid. Het is niet hetzelfde als het besturen van een echte auto op een echt circuit met alle oneindige details en bijbehorende complexiteit."

'Verschillen dichter bij elkaar brengen'

"Hier op de fabriek heb je vereenvoudigde modellen en die hebben invloed om je de ene of de andere kant op te sturen. Maar ze hebben allemaal hun tekortkomingen. In grote lijnen zijn de modellen en de simulatietools die we hebben verbazingwekkend goed om ons op het rechte pad te houden en ons meer rondetijd te geven. Het venijn zit hem altijd in de details", aldus het ervaren Mercedes-kopstuk.

Toch ziet Allison dat er nog verbeterslagen te maken zijn. "Op het gebied van de balans tussen de hoge- en de lagesnelheidsbochten kunnen we nog wat verbeteringen gebruiken in de modellen. We zien daarin een verschil tussen wat we op het circuit zien en wat we in de virtuele wereld zien. En als we deze verschillen dichter bij elkaar kunnen brengen, dan kunnen we nauwkeuriger zijn met de voorspellingen die we hier in de fabriek maken. En dan kunnen we de dingen aanpakken waarvan we denken dat ze de auto tegenhouden", zo sluit Allison af.

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Zag 'masterclass' van Verstappen: "Een race-machine!"