Max Verstappen wist in 2019 driemaal de snelste tijd te klokken tijdens een kwalificatie, iets dat mede ingegeven was door de ontwikkeling van Honda. De Japanse krachtbron was jarenlang het lachertje van de Formule 1, maar voor het eerst sinds de terugkeer in de Formule 1 wist het merk goede prestaties aan het licht te brengen. Voormalig F1-coureur Jan Lammers is lovend over Honda, maar plaatst wel een kanttekening. Zo liet Hamilton volgens hem het 'gevecht' met Pierre Gasly voor de tweede plaats aan het einde van de Braziliaanse Grand Prix lopen. Het duo ging zij-aan-zij op de finish af. "Ik vond het in Brazilië wel leuk om te zien dat Lewis Hamilton de wereld wilde doen geloven dat Honda het gat al gedicht had. Ik ben er redelijk van overtuigd dat hij meer in huis had, maar het wel prima vond zo. Hij wist toch dat hij een straf zou krijgen, wat zijn actie een strategisch iets maakte. Een race later (Abu Dhabi, red.) zagen we dat Mercedes echt nog sneller is." Honda moet volgens de Zandvoorter nog een stap zetten, waarbij het niet zozeer gaat om het aantal paardenkrachten, maar wel om de manier waarop de powerunit in zijn geheel presteert. Daarbij is het prestatielevel van Honda nu nog te grillig, met soms ook positieve uitschieters naar boven zoals in Mexico en Brazilië. "Je ziet dat er soms ineens een moment is waarop het bij Honda perfect loopt. Dat het karakter van hun motor perfect bij de omstandigheden past, zoals het weer, de hoogte en de lay-out van het circuit." Mercedes is volgens Lammers op dat vlak nog heer en meester. "Hun kracht is dat de spreiding waarin hun motor goed presteert zeer goed is. Of ze nu door de straten van Monaco of op Bakoe met die lange rechte stukken zijn, ze gaan overal goed. Van een circuit met negentig graden bochten, tot en met een circuit waarop je bijna stil staat of de super snelle circuits." "De rijdbaarheid van de motor is bij Honda sowieso beter dan bij Renault als ik Max goed begrijp. Hoe gebruiksvriendelijk is de motor? Het hebben van pk's is slechts een ding, maar veel belangrijker is het momentum, de torque. Dat zodra je het gas aanraakt je het vermogen al vroeg beschikbaar hebt, daar komen de snelle rondetijden vandaan." Ook op het gebied van brandstofverbruik en efficiency ziet Lammers dat de Duitse krachtbron beter is dan de concurrentie: "Bij Mercedes hadden we het altijd over de party modus, maar door het fuel flow-reglement zijn die verschillen veel kleiner geworden. Dit betekent wel dat de Mercedes-krachtbron nog altijd veel efficiënter is. Je ziet dat Honda en Ferrari meer op de brandstofgrens rijden dan Mercedes, dat nog reserve heeft." Hierdoor kunnen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas van de race aanvangen met minder kilogrammen aan brandstof, een gewichtsbesparing die resulteert in een tijdwinst. Iedere tien kilogram extra staat in de Formule 1 gelijk aan een toename van de rondetijd van drie tot vier tienden.
Meest gelezen