De samenwerking tussen coureur en team is een van de meest cruciale onderdelen van een succesvol Formule 1-team. De geschiedenis van de sport staat bol van de verhalen van coureurs die geen goede klik hadden met hun team en daardoor niet op het toppen van hun kunnen presteerden.
Ontwerper Adrian Newey heeft in al zijn jaren in de sport ook al met de nodige coureurs samengewerkt, van Alain Prost en Ayrton Senna tot Sebastian Vettel en Max Verstappen. Als onderdeel van de technische staf is het voor Newey dan ook erg belangrijk dat hij allereerst een goede band met de coureurs opbouwt, maar ook dat diezelfde coureurs op de goede manier terugkoppelen hoe de auto zich gedraagt.
Wanneer hem door Auto, Motor und Sport gevraagd wordt wie van 'zijn' coureurs nou het beste was in feedback geven, denkt Newey eerst terug aan zijn tijd in de IndyCar. "Bobby (Rahal, red.), en Mario Andretti. Hij was ook heel goed. Als ik dan naar de Formule 1 kijk, dan denk ik dat het een beetje oneerlijk is om dat te noemen, want dan vraag je me eigenlijk wie ik nou het beste vond als coureur. Dus dat is een beetje oneerlijk, ik heb heel veel geluk gehad met de coureurs."
Wat Newey wél wil doen, is een van de kampioenen noemen als voorbeeld om het belang van die samenwerking te benadrukken. "Toen ik bij McLaren kwam, was Mika (Hakkinen, kampioen van 1998 en 1999, red.) niet heel goed als je het oppervlakkig bekijkt. Hij leek niet heel goed te zijn in uitleggen wat de auto doet. Ik begon met hem te werken in aanloop naar een race en begon echt naar hem te luisteren. Ik begreep toen dat hij misschien wat coaching nodig had. Het was alsof hij nog Fins praatte en de rest Engels. Niet letterlijk natuurlijk, maar zodra we elkaar echt begonnen te begrijpen was zijn feedback ineens erg goed. Ik werd in feite zijn race engineer in 1998."
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!