Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna GP Imola

Start race
09 d 07:11:02
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Nieuw raceavontuur Verstappen stap dichterbij na reglementswijziging

Dat Max Verstappen in de toekomst graag mee wil doen aan de 24 uur van Le Mans, dat is geen geheim. De organisatie van het World Endurance Championship moest volgens de Nederlander echter wel wat aanpassen voordat hij ook daadwerkelijk deel zou nemen. Inmiddels is er in ieder geval één regel aangepast.

Verstappen Bahrain testing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen droomt al hardop van zijn autosportcarrière na de Formule 1 en daarbij staat de 24 uur van Le Mans hoog op het verlanglijstje. Al zouden daarvoor wel de nodige aanpassingen nodig zijn, zo liet Verstappen eerder al weten tegenover onder meer RacingNews365.

"Ze moeten de hele Balance of Performance-kwestie op orde krijgen (het creëren van een gelijk(er) startveld, red.). Dat gebeurt nu in mijn ogen nog wat willekeurig en voor mij speelt ook mijn gewicht mee. Ik weeg met mijn hele uitrusting misschien 80 kilo, terwijl andere coureurs misschien niet boven de 55 of 60 kilo uit komen, no offence Yuki (zit naast hem, red.)."

"Dat gewicht is al goed voor een paar tienden per ronde, een groot verschil. Daar moeten ze iets op vinden in de vorm van bijvoorbeeld een minimumgewicht of een gewichtsgemiddelde per auto. Maar ja, ik de toekomst rijd ik 'm graag, het is een geweldig evenement."

Of de organisatie van het World Endurance Championship (WEC), waar de iconische endurancerace onderdeel van uitmaakt, heeft geluisterd naar Verstappen, is de vraag. Maar het WEC heeft de regels rond het minimumgewicht voor het aankomende seizoen wél aangepast.

Tijdens de WEC-races rijden de coureurs met z'n drieën, waardoor het gemiddelde gewicht van de drie coureurs wordt gepakt. Het gewicht bestaat uit de volledige uitrusting van de coureur, dus dan wordt ook onder meer de helm, de schoenen en de stoel meegenomen, mocht de coureur het stoeltje mee moeten nemen tijdens een wissel.

De grens voor het minimumgewicht is vastgesteld op 82 kilogram. Mocht het gemiddelde van de coureurs daaronder liggen, dan wordt het verschil gepakt en vervolgens afgerond naar het hoogste hele getal. Dat gewicht wordt vervolgens toegevoegd als ballast aan de auto, bovenop het minimumgewicht van de auto, dat 1030 kilo bedraagt. Het speelveld in het WEC zou zodoende gelijkwaardiger moeten worden.

Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

    Eric de Jong

    Stof om over na te denken. Enerzijds snap ik deze regel wel om te voorkomen dat coureurs zich gaan uithongeren en hun lichaam in gevaar brengen voor een zo goed mogelijke prestatie. Maar waarom zouden coureurs die kleiner zijn en daardoor een genetisch voordeel hebben benadeeld moeten worden. Immers bij hoogspringen wordt de lat ook niet lager gelegd omdat iemand kleiner is.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_lh.png

      Michael Thole

      Goed punt. Had het wel leuker gevonden als je basketbal als voorbeeld zou gebruiken. Een tem van gem 1,50 vs een team van 2,20. Denk dat je de hoepel toch wel wat lager mag gaan hangen XD

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Maxx

      Das een vreemde gedachtengang, vind ik. BV: boksen, zwaardere en grotere boksers hebben een 'genetisch voordeel' dus laat ze maar knokken tegen de kleine(re) mannen. Gaat m ook ni worden toch?😊

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Monic Armiento-Hissink

      Daar zit niet zo'n groot verschil in in lengte. Het is niet zo dat je hoogspringers hebt van 1.60 en bijna 2 meter lengte. Als je bij atletiek kijkt dan zijn ze allemaal ongeveer het zelfde gebouwd wat gunstig is voor dat bepaald onderdeel. Bij motorsport ligt dat toch even wat anders.

x
Breaking Broer van vertrokken Alpine-teambaas opgepakt