Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Visa Cash App RB

RB slaat terug richting klagende Brown

McLaren-CEO Zak Brown heeft andermaal op wijzigingen in de F1-regels aangedrongen. Hij vindt de samenwerking tussen RB en Red Bull niet voor de sport en spreekt van oneerlijke concurrentie. RB slaat nu terug.

XPB 1260252 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Teambaas Laurent Mekies heeft teruggeslagen na de kritiek van Zak Brown op de banden tussen RB en Red Bull. Brown heeft de afgelopen maanden meermaals zijn zorgen geuit over het feit dat de energiedrankjesleverancier zowel eigenaar is van Red Bull Racing als het RB-team (voorheen AlphaTauri).

RB gaat een eigen gebouw openen op de Red Bull-technologiecampus in Milton Keynes en het team heeft de banden met de regerend wereldkampioen bij de constructeurs aangetrokken. Dit seizoen neemt het team meer onderdelen over van Red Bull, zoals is toegestaan volgens de regels. Het gaat dan om onder meer versnellingsbakken en de ophanging.

Tijdens een vergadering van de F1 Commission in Abu Dhabi aan het einde van vorig seizoen, hebben teambazen naar verluidt hun bezorgdheid geuit over het feit dat de twee teams ook dezelfde windtunnel gebruiken. McLaren-CEO Brown riep de FIA op om in te grijpen en een dergelijk eigendomsmodel, dat volgens hem niet meer van deze tijd is, te verbieden.

RB slaat terug

RB-teambaas Laurent Mekies, vanaf dit seizoen de opvolger van Franz Tost, dient Brown van repliek in Bahrein. "Er zijn ongetwijfeld regels en adviezen rondom de regels. Het is ook goed om te onthouden waarom we deze regels hebben, zodat we sommige onderdelen kunnen delen. Daar zijn twee belangrijke redenen voor", geeft Mekies in Bahrein aan, onder meer in aanwezigheid van RacingNews365.

"De eerste reden is dat we als sport het veld dichter bij elkaar willen hebben. Minder tijd tussen de man die wint en de rest van de coureurs. Dat is gedaan door teams onderdelen te laten delen om te voorkomen dat er te veel verschil zou ontstaan tussen de topteams en de onderste teams."

Mekies kijkt daarbij ook naar de resultaten van vorig seizoen. "Als je kijkt naar de resultaten van het kampioenschap van vorig jaar, als je alleen de scores van de onderste vier teams, Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo en Haas, bij elkaar optelt (83 punten, red.), halen we niet eens zoveel punten als wat Alpine (120, red.) bij elkaar reed voor de zesde positie. Dus als je naar het kampioenschap kijkt, is er nog steeds een vrij groot verschil. Dit betekent dat de auto's achteraan worstelen om een paar punten te pakken."

"De tweede reden waarom het reglement op deze manier is opgesteld, is om degene die het wil een duurzamer bedrijfsmodel te bieden. Ja, commercieel gezien staan we er heel goed voor en de investeringen in de Formule 1 zijn fantastisch, maar het is nu eenmaal zo dat de meeste aandeelhouders van de teams er geld in steken. Voordat we een duurzamer bedrijfsmodel opheffen, moeten we eerst een langetermijnvisie hebben op wat dit de komende jaren voor de sport zal betekenen", besluit Mekies.

Praat mee!

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"