Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Adrian Newey

Red Bull duidt verliezen door vertrek topontwerper Newey

De wegen van Adrian Newey en Red Bull Racing scheiden na dit jaar. Zodoende komt er een einde aan de zeer succesvolle samenwerking van bijna twintig jaar. Technisch directeur Pierre Waché legt uit wat Red Bull gaat missen met het aanstaande vertrek van de Brit.

Waché Newey
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Topontwerper Adrian Newey is al sinds 2006 werkzaam bij Red Bull Racing, maar hij stopt begin 2025 na bijna twintig jaar bij de Oostenrijkse renstal. Newey veroverde samen met Red Bull zes constructeurstitels en zeven rijderskampioenschappen. Vier titels waren er voor Sebastian Vettel en tot op heden heeft Max Verstappen drie kampioenschappen gewonnen.

Met het vertrek van Newey verliest Red Bull ontegenzeggelijk veel kennis, maar hoe groot is het verlies van de topontwerper? De vraag wordt aan de technisch directeur van het team gesteld, Pierre Waché. "De feedback en adviezen van Adrian waren natuurlijk enorm in ons voordeel. Net als in iedere business en net zoals in het leven moet je vooruitkijken, maar ik wil niets afdoen aan wat hij voor het team heeft gedaan en ook niet aan wat hij voor mij persoonlijk heeft betekend", zo begint Waché zijn verhaal tegenover Motorsport.com

"Hij heeft enorm veel ervaring, is zeer slim en zeer succesvol. Maar we staan waar we staan. Onze dagelijkse gang van zaken is niet echt veranderd, behalve dat er niemand meer over de schouder meekijkt en zegt: 'Hebben jullie hieraan gedacht of daaraan gedacht?' Maar fundamenteel verandert het niets aan wat we doen."

Rol bij RB20

Maar in hoeverre is Newey nog betrokken geweest bij de ontwikkeling van de RB20? "Ik denk dat het minder was dan voorheen, al was hij natuurlijk nog wel betrokken en was hij onderdeel van het team. Maar als team tel je niet precies wie wat doet. Je werkt als groep naar een bepaald doel toe." 

"Dat geldt voor ieder bedrijf. Je zegt niet: 'Hij heeft tien procent gedaan en hij heeft twintig procent gedaan'. Nee, dat is niet hoe je werkt. Iedereen heeft de intentie om een betere auto te maken en op basis van je rol en je functie binnen het bedrijf probeer je het beste te doen. Dat is hoe we werken en als één persoon er niet meer is, dan doen we het alsnog."

Waché vervolgt: "De organisatie is op zich niet veranderd, omdat we al zo waren georganiseerd dat we zonder zijn input konden werken. Dat is in het verleden ook wel eens gebeurd, dat hij op sommige momenten minder aanwezig was dan op andere momenten. Het belangrijkste verschil is dat zijn input er nu niet meer is, maar de organisatie is op zich niet veranderd. We moeten het alleen zonder zijn input doen", zo is de eindconclusie van de Fransman.

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Steun voor Verstappen Massa: "Het gaat nu te ver"