Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull en Ferrari krijgen vrijgeleide voor flexibele vleugels

Het lijkt erop dat Ferrari en Red Bull de voorvleugels flexibeler kunnen gaan maken, zonder dat ze daarvoor door de FIA op de vingers worden getikt. Een oordeel van de FIA na een onderzoek naar flexi wings pakt positief uit voor die teams.

Red Bull rb20 wing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Afgelopen Formule 1-seizoen was er, niet voor het eerst, een hoop te doen over zogenaamde flexiwings in de Formule 1. Het concept is simpel. Teams ontwerpen vleugels die bij statische belastingtests niet doorbuigen, maar in competitie onder invloed van rijwind wel. Hoe hoger de snelheid, hoe meer ze doorbuigen voor minder luchtweerstand. Hoe lager de snelheid, hoe meer ze die vaste positie weer innemen voor meer downforce.

Gedurende het afgelopen seizoen verdachten Ferrari en Red Bull met name McLaren en Mercedes ervan gebruik te maken van flexiwings. McLaren werd zelfs teruggefloten vanwege een mini-DRS-systeem op de achtervleugel, nader onderzoek naar doorbuigende voorvleugels werd voortgezet.

Nu heeft de FIA echter geoordeeld dat er geen actie ondernomen hoeft te worden, zo legt FIA head of single-seaters Nikolas Tombazis uit aan Autosport: "We zijn behoorlijk tevreden met wat we hebben gezien, al is het daarbij niet altijd een kwestie van echt ergens blij mee zijn of juist niet."

Hij licht die ietwat vage uitleg verder toe: "Het heeft er ook mee te maken of je werkelijk doeltreffende tests kan uitvoeren. Eén van de uitdagingen van de voorvleugel is, meer dan bij welk ander onderdeel dan ook, dat de belasting en het effect daarvan tussen de verschillende concepten varieert."

"Idealiter wil je tests uitvoeren die na kunnen bootsen wat er op het circuit gebeurt. Met betrekking tot achtervleugels slagen we daar redelijk goed in, maar met betrekking tot de voorvleugels is dat vanwege de verschillen tussen de auto's een stuk lastiger."

En dus zal er, zonder echt efficiënte tools om eerlijke metingen te doen, niks veranderen: "We hebben in 2022 al duidelijk gemaakt dat het niet onze intentie was om aanvullende tests in te voeren en daar houden we aan vast."

Naar verluidt heeft Ferrari al een nieuwe, flexende voorvleugel voor 2025 ontwikkeld en het staat Red Bull dus ook vrij om de grenzen ervan op te zoeken, in ieder geval tot het punt waarop McLaren en Mercedes dat reeds deden.

Praat mee!

Viaplay
x