Red Bull Racing leek aan het begin van 2024 dominant op weg te zijn om zowel de rijders- als de constructeurstitel te prolongeren. Ware het niet dat McLaren vanaf de Grand Prix van Miami in de meeste gevallen de snelste auto had en dat Red Bull zelf met de nodige problemen te maken had. Een van de grootste problemen was de missende correlatie tussen de data vanuit de fabriek en de gegevens op de baan. Technisch directeur Pierre Waché legt uit wat die correlatieproblemen zo lastig maakten.
"Als je een correlatieprobleem hebt, dan ben je zeker een beetje verloren. De perceptie van Max Verstappen is wel iets anders dan die van ons, aangezien er vertraging zit tussen wat we naar hem brengen en waar we aan werken. Wat we introduceren, daar is twee à drie maanden ervoor al aan gewerkt. Voor hem zit het deels in die vertraging, maar vanuit ons perspectief geldt zeker: als je een correlatieprobleem hebt, dan kun je de tools niet meer vertrouwen", zo vertelt Waché tegenover Motorsport.com.
"En dan moet je de tools aanpassen, zodat je de correlatie weer vindt. Tot die tijd heb je twijfels over alles wat je doet. Het is niet zozeer dat je verloren bent, maar meer dat je twijfels hebt over de resultaten die de tools je geven." Als de technisch directeur van Red Bull vervolgens de vraag krijgt of de correlatieproblemen nu volledig zijn opgelost, reageert hij als volgende. "Nee. Het zal nooit helemaal opgelost zijn."
Anderen bekeken ook:
Theorie en praktijk
Volgens Waché heeft dat vooral te maken met het feit dat theorie en praktijk nooit helemaal overeenkomen. "En wat nog meer geldt: als je een bepaalde tijd hetzelfde reglement houdt, dan zijn de verbeteringen waar je naar zoekt steeds kleiner. Dan moet de nauwkeurigheid van je tools steeds groter zijn."
De Fransman vervolgt: "Doordat je naar kleine dingen aan het zoeken bent, wordt het correlatie-aspect nog belangrijker. Aan de aero-kant, en hetzelfde geldt voor de ophanging, kijk naar je naar twee of drie downforcepunten voor bijvoorbeeld de vloer en het bodywork. Dat heeft vervolgens ook weer invloed op delen van de auto die je niet in de windtunnel test, simpelweg omdat je ze niet in CFD na kunt bootsen. Op dat punt begint het gevaarlijk te worden."
"Als ik dit zeg, dan komt het correlatie-aspect in eerste instantie doordat je naar een kleine delta zoekt en ten tweede doordat je sommige fysica niet kunt nabootsen. We moeten per definitie met een kleiner model in de windtunnel werken en niet met de realiteit, maar eerlijk gezegd hebben andere teams hetzelfde probleem", zo sluit Waché af.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!