Strategie is en blijft een belangrijk onderdeel in de Formule 1. Races kunnen er door gewonnen worden, maar zeker ook verloren. De Grand Prix van Miami was zo'n strategische race en uiteindelijk pakte het zeer voordelig uit voor Lando Norris in de McLaren. Head of race strategy bij Red Bull Racing, Will Courtenay, en principal strategy engineer, Hannah Schmitz, bespreken die GP in een gloednieuwe aflevering van de podcast Talking Bull. Een incident tussen Kevin Magnussen en Logan Sargeant zorgde namelijk voor een safety car die niet in het voordeel van Max Verstappen uitpakte.
"Van tevoren weet je natuurlijk niet weet wanneer er een safety car komt, want we hebben geen glazen bol. Ik denk altijd dat als je echt een helderziende was, je heel goed zou zijn in strategie. Dan over de race: Charles Leclerc ging al eerder de pits in dan Max. We gingen ook de pitstraat in om hem te dekken en dat was logisch voor ons. Als we dat niet hadden gedaan en er was geen safety car geweest, dan had je die plek niet teruggekregen. Dat is dan de strategie die je moet volgen", zo begint Schmitz haar verhaal.
"De McLarens en Carlos Sainz waren nog steeds buiten, maar zij zouden altijd achter Leclerc terecht komen. Ze hoefden op dat moment dus niet dezelfde beslissing te nemen. Maar toen kozen Sainz en Oscar Piastri er natuurlijk voor om naar binnen te komen, net één ronde voor de safety car. Dat is best lastig. En Norris was de enige die nog niet naar binnen was gekomen. Dan is het geweldig voor hem dat hij die stop tijdens de safety car kan maken."
Vervolgens had Norris de leiding in handen met Verstappen achter zich. "Dan is het onwaarschijnlijk dat er een kans komt, tenzij je Norris bij de herstart kunt pakken. Onze banden waren veel ouder en ze hadden een zeer sterke racepace. We hadden dat niet per se verwacht, maar onze racepace lag niet mijlenver voor. Dus dan loop je het risico op bijvoorbeeld een safety car", zo vervolgt de strategist.
Best lastig
Hoe gaat strategisten trouwens om met de kans dat er een safety car kan komen? "Het gaat er eigenlijk om dat je de risico's minimaliseert. Er zijn niet echt veel dingen waarvan we zeker weten of ze met ja of nee beantwoord kunnen worden. Het draait allemaal om risicomanagement en op basis daarvan nemen we beslissingen. Daarom zijn er ook veel meningen bij betrokken, omdat iedereen een ander risico durft te nemen en iedereen vindt andere dingen riskanter. In dat opzicht is het best lastig, want er is nooit een goed of fout antwoord. Zelfs na een race kunnen mensen denken dat je het mis had, terwijl je zeker weet dat je het juiste hebt gedaan", aldus Schmitz.
Daarna neemt Courtenay het van haar over. "Het is zo jammer. Je mag die race maar één keer rijden. In dit geval kwam de safety car op de baan nadat we hadden gepit en Norris won de race. Maar als we die race nog een keer konden rijden, de safety car zou niet naar buiten komen en Max de race wint, dan is iedereen blij dat we op dat moment naar binnen zijn gekomen."
"Op die dag in de geschiedenis werkte het niet. Maar als je het nog een keer doet, dan was het misschien wel gelukt. Er zijn altijd grijze gebieden en ik denk dat dat een van de frustraties van onze sport is. Je weet het nooit 100 procent zeker of het de juiste of verkeerde beslissing was om te doen", zo sluit Courtenay af.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Canada 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeWint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!