Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-ontwerper Newey waarschuwt voor nieuwe F1-regels: "Auto's een stuk langzamer"

De Formule 1 ondergaat over enkele jaren wederom een metamorfose. De motorformule gaat op de schop, maar ook de F1-wagens worden wederom gewijzigd. Topontwerper Adrian Newey waarschuwt voor deze wijzigingen.

De F1-fans zijn net gewend aan de huidige auto's die in 2022 voor het eerst op het asfalt verschenen. Na een jarenlange studie koos de FIA voor dit type autoconcept waarbij de auto's veel downforce via de onderzijde van de bolides generen, wat close racing beter mogelijk zou moeten maken. In 2026 volgt er wederom een nieuw technisch reglement voor de F1-wagens. Red Bull-ontwerper Adrian Newey waarschuwt dat deze wijzigingen ten koste zullen gaan van de snelheid én dat de huidige F1-auto's wel eens de snelste auto's in de historie van de F1 kunnen blijven. Zijn verwachting is namelijk dat de 2026-bolides aanzienlijk langzamer worden. "Het wordt allemaal erg beperkt door de regelgeving. Als we geen regels hadden dan zouden de auto's belachelijk snel zijn, net als raketten. Veiligheid zou een groot probleem zijn, evenals klapbanden, als we zoveel mogelijk downforce mogen genereren. "De bandenfabrikanten hebben het al moeilijk genoeg en zouden deze belasting niet aankunnen", vertelt Newey in de F1-podcast van Red Bull. "Het is dus mogelijk dat de huidige generatie F1-auto's nog enige tijd de snelste zal zijn. Met de regels voor 2026, zoals nu voorgesteld, zouden de auto's een stuk langzamer worden."

Welke veranderingen komen er in 2026?

Tijdens een vergadering van de F1-commissie vorig jaar onthulde de FIA zes eerste doelstellingen voor het reglement voor de F1-auto's van 2026. Deze zullen worden ingevoerd samen met een nieuwe generatie krachtbronnen, waarbij de nadruk meer ligt op elektrisch vermogen en duurzame brandstoffen. De zes voorgenomen wijzigingen: Significante reductie van drag om de duurzaamheid en efficiency te verbeteren en de kenmerken van de power unit te verbeteren Handhaven en verbeteren van de opgedane ervaringen omtrent close racing en auto's die elkaar kunnen volgen De afmetingen van de auto's beperken Vermindering het gewicht van de auto Duurzaamheid: verder doorvoeren van standaardisering of vereenvoudiging van strategisch geselecteerde componenten met het oog op kostenbesparing. Uitbreiding van het gebruik van duurzame materialen of technologieën en focus op recycling. Verdere innovatie op het gebied van de veiligheid van auto's, met gebruik van actieve en gekoppelde veiligheidssystemen

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"