Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

Tweede vrije training

  • 1 BOT 1:17.012
  • 2 HAM 1:17.039
  • 3 VER 1:17.310
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Uitslag VT2
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Tien dingen over de nieuwe Formule 1-auto voor 2022 die je moet weten

De Formule 1 onthulde vandaag (donderdag) de nieuwe Formule 1-bolide voor 2022 en daarna. We maken een rondje om de auto om alle nieuwe facetten te belichten.

De auto zoals die op Silverstone werd gepresenteerd hadden we natuurlijk al in grote lijnen als computermodel en als windtunnelmodel gezien. Het is de auto die eigenlijk dit jaar al het levenslicht zou zien, maar waarvan de introductie, ingegeven door de coronacrisis, met een jaar werd uitgesteld. De ontwikkeling van de auto heeft in die tijd niet stilgestaan. We nemen je mee langs tien eigenschappen van de 2022-bolide op basis van informatie van de knappe koppen van de Formule 1.

Auto moet close racing bevorderen

Dit was hét grote doel bij het ontwerpen van de nieuwe auto. Inhalen in de Formule 1 was nagenoeg onmogelijk geworden door de 'vuile lucht' achter de auto's. De huidige auto's verliezen vlak achter hun voorganger (minder dan 10 meter) tot 47% van de downforce, met de auto van 2022 is dat nog maar 18%.

Aanpassingen rond de wielen

De auto's van 2022 worden gesierd (of ontsierd, over smaak valt te twisten) door winglets boven de voorwielen. Daarnaast keren wieldoppen voor het eerst sinds 2009 terug in de sport. De winglets vangen de luchtwervelingen op die veroorzaakt worden door de voorwielen en geleiden die weg van de achtervleugel, terwijl de wieldoppen voorkomen dat luchtstroom door de wielen gaan en zo een eigen leven gaat leiden.

Nieuwe 18-inch wielen

Hoe lang gaat het al wel niet over 18-inch wielen in de Formule 1? Volgend jaar is het dan zover. Pirelli levert de bijbehorende nieuwe banden, die minder snel oververhit moeten raken door het glijden over het asfalt. De smallere wangen van de banden maken tevens dat de luchtstroom minder verstoord wordt.

Een flinke nose job

De voorkant is volledig op de schop gegaan. Ook de nieuwe voorvleugel moet er voor zorgen dat er achter een directe voorganger vrijwel net zoveel downforce wordt gegenereerd als in vrije lucht. Waar de huidige voorvleugels de luchtstroom ruim om de auto en grotendeels onder de auto door sturen, moeten de nieuwe vleugels ervoor zorgen dat luchtstroom het bodywork van de auto nauw blijft volgen.

Ground effect is terug!

Toen men in 2017 begon met de ontwikkeling van de nieuwe generatie Formule 1-auto's was men het er al snel over eens dat het ground effect close racing kan bevorderen. Het principe was sinds eind 1982 verboden en keert nu in een nieuwe hoedanigheid terug. Met speciale luchttunnels onder de auto wordt een lagedrukgebied onder de auto gecreëerd, waardoor de auto tegen het asfalt word gezogen.

Geen wing endplates meer

Aan de voorkant niet én aan de achterkant niet. Waar de verticale delen van de voor- en achtervleugels voorheen in een hoek van ruwweg 90 graden tegen de dwarselementen waren bevestigd, is nu duidelijk een ronding zichtbaar. Dat nieuwe design moet er, met name bij de achtervleugel, voor zorgen dat de 'vuile lucht' die van de auto af komt, beperkt blijft.

Niet alles is anders

De motoren die in 2022 gebruikt worden zijn dezelfde als die dit jaar onder de motorkap liggen. Wel zal er voor het brandstofsysteem wat meer gebruik worden gemaakt van standaardonderdelen en zal de FIA extra sensoren installeren om het één en ander beter te kunnen controleren.

Nieuwe brandstof

De Formule 1 moet groener, oftewel duurzamer worden. In 2022 wordt een volgende stap daarin gezet. Bestaat het brandstofmengsel van dit jaar nog voor 5,75% uit bio-ethanol, in 2022 is dat al 10%. De brandstof wordt ook wel E10 brandstof genoemd. 'E' voor 'ethanol', '10' voor het percentage.

Auto's zijn veiliger

Natúúrlijk zijn de nieuwe auto's veiliger. Men heeft onder andere de huiveringwekkende ongelukken van bijvoorbeeld Anthoine Hubert in de Formule 2 - de Fransman overleefde de crash niet - en die van Romain Grosjean in Bahrein aangegrepen om lering uit te trekken.

Het chassis, met onder andere een langere neus, moet aan de voorkant 48% meer energie opvangen in het geval van een crash en aan de achterkant is dat 15%. Naar aanleiding van Grosjeans crash heeft men gekeken hoe de motor bij een zware impact op een veilige manier van het chassis gescheiden wordt, zonder dat de brandstoftank los kan komen.

Vele simulaties gingen aan de introductie vooraf

De Formule 1 heeft er in totaal zo'n 7.500 simulaties op zitten om de auto op het punt te krijgen waar hij nu is. De enorme hoeveelheid data die daarmee vergaard is, staat gelijk aan de informatie die verwerkt zit in tien miljard Facebook-foto's.

Die simulaties hebben in totaal 16,5 miljoen uur in beslag genomen. Waren die simulaties uitgevoerd door één laptop, dan was die laptop tot het jaar 2492 onafgebroken bezig geweest, oftewel 471 jaar lang. De auto's is uitvoerig getest (in totaal honderd uur) in afgeschermde sessies in Saubers windtunnel in Zwitserland. De teams zelf hebben al op regelmatige basis de kans gekregen het studiemodel te testen middels CFD-programma's en in de windtunnels.

Poll

De nieuwe Formule 1-bolide van 2022 vind ik...

keer gestemd

18 reacties

    x
    Live Tweede vrije training Formule 1 GP Hongarije 2021