Nagenoeg alle Formule 1 teams maakten in 2017 gebruik van de T-wing. De extra vleugel op de haaienvin moest zorgen voor meer downforce. Het zwabberende gevaarte zorgde voor een aantal gevaarlijke situaties en was ook cosmetisch een doorn in het oog. De FIA paste de reglementen voor 2018 aan. De haaienvin is niet meer mogelijk doordat de afmetingen van het achterbodywork in 2018 anders zijn, maar de T-wing zien we toch terug. In dit geval niet op de oorspronkelijke positie, want er is immers geen haaienvin meer, maar op een lagere positie voor de achtervleugel.
Op bovenstaande tekening zien we de restricties die de FIA heeft toegepast ten opzichte van vorig jaar. Het groene vlak is de lijn van de engine cover voor 2018 en in het oranje vlak mogen geen toepassingen worden gemonteerd op de auto. Rechts bij het einde van het achterbodywork lopen de vlakken net niet in elkaar over. Juist op die positie probeerden de teams in 2017 al diverse mini T-wings.
Het F1-team van Williams was in 2017 al erg creatief met een mini T-wing. Deze vleugel voor de achterwielen moet zorgen voor meer downforce en een betere werking van de diffuser aan de achterzijde. Onze verwachting is dat de teams weer massaal de gaten in het reglement op gaan zoeken. Het verleden heeft al vaker getoond dat het vinden van het juiste gat in het reglement de basis tot groot succes kan vormen.
Meest gelezen