Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
02 d 22:47:55
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Verstappen doorbreekt magische barrière na geven voorrang aan Perez

Max Verstappen schreef de Grand Prix van Abu Dhabi op zijn naam en behaalde opnieuw een unieke mijlpaal. De Nederlander reed maar liefst 1.003 rondjes aan de leiding in 2023 en onthult dat hij tijdens de race rekening hield met deze magische barrière.

Verstappen win Abu Dhabi 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen kende het seizoen van zijn leven. De Nederlander won 19 van de 22 races in 2023, werd vroegtijdig wereldkampioen en reed de concurrentie constant op een hoop. In Abu Dhabi had Verstappen wel nog een belangrijk doel, want hij kon het magische getal van 1.000 rondjes aan de leiding doorbreken. De Red Bull-coureur slaagde in zijn opzet en vertelt ten overstaan van de media, waaronder RacingNews365, dat hij en het team daar zeker aan hebben gedacht.

"Ik wist dat het op het spel stond tijdens de race", vertelt Verstappen. "Strategisch wilden we het zo plannen dat ik niet te vroeg zou stoppen en zou wachten op de anderen. Misschien was het niet de snelste strategie, maar ik wilde aan de leiding blijven rijden om de rondjes binnen te halen. De banden voelden ook nog oké aan."

Verstappen gaf daarom zelfs de voorrang aan Perez bij de tweede pitstopronde. Op de radio liet hij zijn engineer weten dat Checo eerst mocht gaan, zodat hij de eerste plek kon houden. "Ik wilde die 1.000 ronden aan de leiding in een seizoen. Ik wist dat dat mogelijk was. Daarom zei ik dat tegen GP, al was hij natuurlijk ook op de hoogte, maar ik wilde zeker weten dat ze me niet te vroeg naar binnen haalden. De banden voelden op dat moment nog oke, niet fantastisch, maar goed genoeg om de stint nog wat te verlengen."

Verstappen was niet zeker van zijn zaak voor de race

De Nederlander geeft toe dat hij niet zo zeker van zijn zaak was toen hij aan de race begon. Verstappen kon door rode vlaggen in de tweede vrije training geen representatieve longrun rijden. "Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten, want ik had dus geen longrun gereden. Daarom deed ik het rustig aan in de openingsfase, zodat ik de banden niet zou verwoesten. Ik denk dat dat beter was dan pushen. De mediums deden het echter minder goed dan verwacht, dus toen moesten we naar binnen."

Op de hards was het daarna weer een ander verhaal. "Het was weer makkelijker om de temperaturen te managen en zo kon ik mijn voorsprong gestaag uitbouwen. Vanaf dat moment was het redelijk rechtdoorzee. De auto deed het best goed, zeker als je je bedenkt dat we geen longrun hebben kunnen oefenen."

Verstappen werd in de eerste ronde wel even uitgedaagd door Charles Leclerc en deelt een compliment uit aan de Ferrari-coureur. "In de eerste ronde kan je het niet rustig aan doen. Het was een leuk gevecht. Ik verwachtte niet dat Charles het in bocht zes ging proberen, maar het was een goede actie. Charles moest tegelijkertijd natuurlijk wel het constructeurskampioenschap in zijn achterhoofd houden. Ik had het naar mijn zin in de eerste ronde."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull gaan de lat in 2024 nog hoger leggen

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast met Joris Mosterdijk en Tom Coronel. Deze week blikken we terug op de GP van Abu Dhabi, het bizarre seizoen van Max Verstappen en nog veel meer! Check de podcast hieronder in de audioplayer.

Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Maurits Mutsaars

    Aangezien Verstappen verkondigde dat hij dergelijke records niet belangrijk te vinden was ik verbaasd om zijn beslissing Perez voorrang te geven.Gefeliciteerd Verstappen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      LaNdO

      Ook al feliciteren we hem, de minnekes vliegen in het rond. Toch een bende hypocrieten hier...

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Ursus

      Volgens mij heeft Max in interviews aangegeven dat hij niet constant bezig is met records. Maar dat als hij er een kan pakken, dit ook met veel plezier doet. Het halen of breken van een record is bij hem alleen niet een doel op zich.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Frnks

    Hoeveel seizoenen zijn er geweest waarin meer dan 1000 rondes waren? Dat geldt niet voor elk seizoen denk ik.... Toch weer leuk zo'n record...... Je moet het maar weer bedenken😉

    Dit bericht is aangepast op:

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Frnks

    Ik zag in de statistieken nog een record voor Checo: Meeste races gereden voor eerste overwinning...190!! Er zijn er natuurlijk zat die nooit een overwinning halen, dus daar zal ook wel een record voor staan

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      IreneE

      hahaa was dat niet die "last to first" race in Sakhir, einde 2020 in de wetenschap op dat moment, dat hij voor 2021 geen stoeltje zou hebben met dank aan papa stroll? da's toch een knap staaltje never give up, niet dan?

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    IreneE

    haha ja, los natuurlijk van dat duizelingwekkende record (een van vele nu op zijn naam, superlatieven schieten tekort) was het wel meer een zaak van aanmerkelijk (eigen) belang dan van generositeit. Aan kop rijden en groot genoeg gat naar nr 2 trekken om dan pitstop te maken en aan kop terug te keren in het veld tevens een doel, een handelsmerk.

x
Achtervleugel McLaren-flexwing doet opnieuw wenkbrauwen fronsen